Викладачі будуть нарешті боротися за нашу мову
12 грудня, напередодні свята Андрія Первозваного (першого архієпископа Константинопольського, патріарха Вселенського, Апостола Українського, до якого звертаються з молитвами, щоб сліпі прозріли, понівечені душі зцілилися), відбулася знаменна подія для українського суспільства.
Так, ініціативна група (Марія Зубрицька, к.філол. н., проректор ЛНУ імені Івана Франка; Володимир Панченко, д. філол. н., професор НАУКМА; Григорій Клочек, д. філол. н., професор КДПУ імені В.Винниченка; Тарас Салига, д. філол. н., професор ЛНУ імені Івана Франка; Ярослав Гарасим, д. філол. н., професор ЛНУ імені Івана Франка; Степан Хороб, д. філол. н., професор ПНУ імені В.Стефаника; Любомир Белей, д. філол. н., професор УжНУ; Віктор Мойсієнко, д. філол. н., професор ЖДУ імені Івана Франка; Петро Іванишин, д. філол. н., професор ДДПУ імені Івана Франка; Олексій Вертій, д. філол. н., професор СДУ; Зеновій Терлак, д. філол. н., професор ЛНУ імені Івана Франка; Ніна Захлюпана, к. філол. н., доцент ЛНУ імені Івана Франка; Святослав Пилипчук, к. філол. н., доцент ЛНУ імені Івана Франка) звернулася до передової інтелігенції з пропозицією про створення Асоціації. Відповіддю став приїзд викладачів-філологів з усіх кутків України (Дніпропетровськ, Донецьк, Дрогобич, Житомир, Закарпаття, Запоріжжя, Київ, Ніжин, Кіровоград, Луганськ, Одеса, Полтава, Рівне, Суми, Івано-Франківськ, Ужгород, Херсон і т.д.) до Львівського національного університету імені Івана Франка з метою взяти участь у роботі Установчих зборів Всеукраїнської асоціації викладачів української мови і літератури задля вироблення оперативних, консолідованих рішень та їх ефективної реалізації. Зібрання − це відповідь громадськості на Закон України "Про засади державної мовної політики", прийнятий Верховною Радою VІ скликання.
Установчі збори Всеукраїнської асоціації викладачів української мови і літератури відкрив ректор університету Іван Вакарчук, який звернувся до присутніх з вітальним словом. Далі звучали наукові доповіді.
Володимир Панченко (Київ) виступив з промовою "Викладачі української мови і літератури: час солідарності", у якій акцентував увагу на тому, що радикальна зміна політичної еліти в Україні не відбулася. Закликав до зміцнення інституту громадянського суспільства, створення осередків на всьому територіальному просторі та сайту Асоціації, вимагав експертних оцінок законопроектів, державних програм не тільки освітніх, а й взагалі гуманітарного спрямування.
Клочек Григорій (Кіровоград) виголосив доповідь на тему: "Сучасний стан літературної освіти та шляхи її реформування". Основна тема − краса художніх творів як основа літературної освіти. Доповідач наводив за приклад цитати В.Сухомлинського, де йде мова про вплив краси на формування Людини. Принципами реформування визначено: 1) до програми мають входити кращі твори та відповідати ментальності нашого народу; 2) залучення кращих світових традицій; 3) твори повинні відображати й красу форми. Григорій Клочек критикував сучасну програму з літератури. Наголосив на тому, що це перегони за літературними течіями, концепціями; не що інше, як відлучення школяра від світу художнього слова...
Третьою доповідачкою була Ольга Слоньовська (Івано-Франківськ). У виступі "Чинні програми, чинні підручники: успішні злети чи початок катастрофи ?" вона констатує, що програма будь-якого предмета − це конституція і вчитель має її виконувати. "Проте як можна йти за цими документами сьогодні? ¬− запитує Ольга Слоньовська. − Адже сучасна програма для середньої школи − це катастрофа! Годин, що виділили на вивчення мови й літератури, − мізерна кількість. То хіба може працювати національна ідея?» У шкільних посібниках, зазначила доповідачка, наскрізною лінією повинна проходити повага до української культури. Художні твори, що пропонуються до вивчення, мають бути доступними дітям, актуальними, цікавими, обиратися за високими морально-етичними вимогами. Як висновок: потрібно створити нову шкільну програму!
Галина Мацюк (Львів) виголосила виступ на тему: "Українське мовознавство і ризики ХХІ століття", у якій підкреслила, що мовознавці можуть і повинні відреагувати на проблему звуження функціонування української мови в державі. Доповідачка розглянула поняття "мовна політика", "мовна ситуація" та "мова", запропонувала, щоб завдання ЗНО розроблялися тільки українською мовою.
До слова запросили Марію Зубрицьку (Львів), яка запропонувала: український філолог має володіти 2-3 іноземними мовами; у літніх школах при ВНЗ іноземців-абітурієнтів мають навчати українській мові як державній.
Обговорення проблем викладання української мови та літератури проходило активно. У ході роботи обговорили та затвердили Статут Всеукраїнської асоціації викладачів української мови і літератури; вибрали Голову Асоціації (Володимир Панченко, д. філол. н., професор НАУКМА); Генеральну раду (33 викладачі); Ревізійну комісію (3 викладачі); обговорили та прийняли План діяльності Асоціації на 2013-2014р.р.; затвердили символіку, гасло та емблему; прийняли Ухвалу Установчих зборів та затвердили декларацію про утворення Асоціації. Є ще один важливий аспект події, яка відбулася: розглянули проект Звернення до Верховної Ради VІІ скликання з вимогою скасувати Закон України "Про засади державної мовної політики". Крім того, Асоціація пропонує свою допомогу в розробці основ гуманітарної політики в Україні.
Нині постала потреба повернення до національних духовних традицій, які стануть підґрунтям для повноцінного розвитку України як сильної та модерної держави. Адже святий Апостол Андрій, перебуваючи на київських горах, вдивляючись у голубу блакить неба, вслухаючись у ніжний шелест могутніх достиглих пшеничних колосків, благословив Україну. Воістину Україна нічим не менша від інших східних народів, бо і в ній проповідував та її благословив сам Апостол Андрій Первозваний!
Юрій БОНДАРЕНКО, голова Ніжинського міського товариства "Просвіта" імені Т.Шевченка, викладач університету імені М.В. Гоголя
Так, ініціативна група (Марія Зубрицька, к.філол. н., проректор ЛНУ імені Івана Франка; Володимир Панченко, д. філол. н., професор НАУКМА; Григорій Клочек, д. філол. н., професор КДПУ імені В.Винниченка; Тарас Салига, д. філол. н., професор ЛНУ імені Івана Франка; Ярослав Гарасим, д. філол. н., професор ЛНУ імені Івана Франка; Степан Хороб, д. філол. н., професор ПНУ імені В.Стефаника; Любомир Белей, д. філол. н., професор УжНУ; Віктор Мойсієнко, д. філол. н., професор ЖДУ імені Івана Франка; Петро Іванишин, д. філол. н., професор ДДПУ імені Івана Франка; Олексій Вертій, д. філол. н., професор СДУ; Зеновій Терлак, д. філол. н., професор ЛНУ імені Івана Франка; Ніна Захлюпана, к. філол. н., доцент ЛНУ імені Івана Франка; Святослав Пилипчук, к. філол. н., доцент ЛНУ імені Івана Франка) звернулася до передової інтелігенції з пропозицією про створення Асоціації. Відповіддю став приїзд викладачів-філологів з усіх кутків України (Дніпропетровськ, Донецьк, Дрогобич, Житомир, Закарпаття, Запоріжжя, Київ, Ніжин, Кіровоград, Луганськ, Одеса, Полтава, Рівне, Суми, Івано-Франківськ, Ужгород, Херсон і т.д.) до Львівського національного університету імені Івана Франка з метою взяти участь у роботі Установчих зборів Всеукраїнської асоціації викладачів української мови і літератури задля вироблення оперативних, консолідованих рішень та їх ефективної реалізації. Зібрання − це відповідь громадськості на Закон України "Про засади державної мовної політики", прийнятий Верховною Радою VІ скликання.
Установчі збори Всеукраїнської асоціації викладачів української мови і літератури відкрив ректор університету Іван Вакарчук, який звернувся до присутніх з вітальним словом. Далі звучали наукові доповіді.
Володимир Панченко (Київ) виступив з промовою "Викладачі української мови і літератури: час солідарності", у якій акцентував увагу на тому, що радикальна зміна політичної еліти в Україні не відбулася. Закликав до зміцнення інституту громадянського суспільства, створення осередків на всьому територіальному просторі та сайту Асоціації, вимагав експертних оцінок законопроектів, державних програм не тільки освітніх, а й взагалі гуманітарного спрямування.
Клочек Григорій (Кіровоград) виголосив доповідь на тему: "Сучасний стан літературної освіти та шляхи її реформування". Основна тема − краса художніх творів як основа літературної освіти. Доповідач наводив за приклад цитати В.Сухомлинського, де йде мова про вплив краси на формування Людини. Принципами реформування визначено: 1) до програми мають входити кращі твори та відповідати ментальності нашого народу; 2) залучення кращих світових традицій; 3) твори повинні відображати й красу форми. Григорій Клочек критикував сучасну програму з літератури. Наголосив на тому, що це перегони за літературними течіями, концепціями; не що інше, як відлучення школяра від світу художнього слова...
Третьою доповідачкою була Ольга Слоньовська (Івано-Франківськ). У виступі "Чинні програми, чинні підручники: успішні злети чи початок катастрофи ?" вона констатує, що програма будь-якого предмета − це конституція і вчитель має її виконувати. "Проте як можна йти за цими документами сьогодні? ¬− запитує Ольга Слоньовська. − Адже сучасна програма для середньої школи − це катастрофа! Годин, що виділили на вивчення мови й літератури, − мізерна кількість. То хіба може працювати національна ідея?» У шкільних посібниках, зазначила доповідачка, наскрізною лінією повинна проходити повага до української культури. Художні твори, що пропонуються до вивчення, мають бути доступними дітям, актуальними, цікавими, обиратися за високими морально-етичними вимогами. Як висновок: потрібно створити нову шкільну програму!
Галина Мацюк (Львів) виголосила виступ на тему: "Українське мовознавство і ризики ХХІ століття", у якій підкреслила, що мовознавці можуть і повинні відреагувати на проблему звуження функціонування української мови в державі. Доповідачка розглянула поняття "мовна політика", "мовна ситуація" та "мова", запропонувала, щоб завдання ЗНО розроблялися тільки українською мовою.
До слова запросили Марію Зубрицьку (Львів), яка запропонувала: український філолог має володіти 2-3 іноземними мовами; у літніх школах при ВНЗ іноземців-абітурієнтів мають навчати українській мові як державній.
Обговорення проблем викладання української мови та літератури проходило активно. У ході роботи обговорили та затвердили Статут Всеукраїнської асоціації викладачів української мови і літератури; вибрали Голову Асоціації (Володимир Панченко, д. філол. н., професор НАУКМА); Генеральну раду (33 викладачі); Ревізійну комісію (3 викладачі); обговорили та прийняли План діяльності Асоціації на 2013-2014р.р.; затвердили символіку, гасло та емблему; прийняли Ухвалу Установчих зборів та затвердили декларацію про утворення Асоціації. Є ще один важливий аспект події, яка відбулася: розглянули проект Звернення до Верховної Ради VІІ скликання з вимогою скасувати Закон України "Про засади державної мовної політики". Крім того, Асоціація пропонує свою допомогу в розробці основ гуманітарної політики в Україні.
Нині постала потреба повернення до національних духовних традицій, які стануть підґрунтям для повноцінного розвитку України як сильної та модерної держави. Адже святий Апостол Андрій, перебуваючи на київських горах, вдивляючись у голубу блакить неба, вслухаючись у ніжний шелест могутніх достиглих пшеничних колосків, благословив Україну. Воістину Україна нічим не менша від інших східних народів, бо і в ній проповідував та її благословив сам Апостол Андрій Первозваний!
Юрій БОНДАРЕНКО, голова Ніжинського міського товариства "Просвіта" імені Т.Шевченка, викладач університету імені М.В. Гоголя
Читайте також |
Коментарі (3) |
| |