І оцей потужний середній клас "проспав" революцію - моя хата(вітряк, кузня,крупорушка) скраю. Потім влада дала команду "фас" і чисельна голота (варвари) обідрала як липку власника. Церква пасивно на все це споглядала (а заповіді -не вбий, не кради як?), поки до неї не добралися... Пізніше всіх накрили Голодомором. Село само себе знищило.
Начебто в багатьох українців Закарпатської обл. є угорські й румунські паспорти, так як до анексії у жителів Кримської АР - російські. Дивну позицію зайняв голова ЗОДА Москаль. Будемо сподіватися, що Президент Порошенко зробить висновки.
Насправді, ніхто зараз огірки не засолює. Бо їх просто нема. Сезон соління - липень-серпень. Кажу як технолог засолювального цеху Ніжинського консервного комбінату в роках 1983-86. Тобто свято ніжинського огірка треба проводити на місяць-півтора раніше.
Прочитав "Село", а за ним - Щоденники Костянтина Самбурського, псаломщика із с.Гужівка , як доповнення й "розшифровку" причин загибелі села. Зокрема, феномена "варварства" - відбирання селянами майна в інших селян усупереч біблійній заповіді: "Не кради!" Усе в цьому світі не випадково. Тема важлива й не досліджена етнопсихологами. Дякую Миколі Тимошику і Вікторові Моренцю за спонукання до цього.
Тим не менше союзники заплющили на це очі. Їх це влаштовувало, бо до своїх вони не могли ставилися як до "гарматного м’яса". Повторилася ситуація 1-ї світової.
Такі досягнення - ніяке не диво. "Світич" майже щороку привозить ззакордону нагороди - комерційною мовою - експортує наше мистецтво, привертаючи увагу чисельної туристичної й місцевої публіки. От тільки, який зиск нам, зокрема Ніжину. Сюди як не їздили, так і не їздять закордонні колективи, не те що туристи. От і виходить благодійність на експорт.
Найкращий вихід з цієї довготривалої скандальної ситуації - повернути Коптєву скульптуру кіноперсонажу, який ніякого відношення до міста не має, і відновити понівечений Графський парк.
У праці Миколи Тимошика "Село" теж є неточності. Такого роду література має проходити фахове рецензування. Чомусь вважають, що краєзнавчі дослідження цього не потребують. Ніби це впливає на авторську свободу. Мабуть, тому з’явився жарт: "Історія - наука легкої поведінки".
Цікаво, чи спроможеться Український інститут національної пам’яті назвати в зв’язку з відзначенням 100-річчя Української революції імена «безвідповідальних популістів, які сприяли зовнішньому ворогу, використали сепаратні переговори, земельне питання, поділ українців за майновою та соціальною ознакою»?
Таке призначення премії розчаровує. Очікував, що відзначати будуть за внесок в українське державотворення. Наукових і літературних премій немало, а от у сфері державотворення - не пригадаю.
Перед "Просвітою" в цей доленосний час постають державної ваги завдання щодо:
державної української мови; ідеології державотворення; національно-патріотичного виховання; декомунізації; інтеграції української культури в світовий контекст тощо.
У нинішньому стані товариство навряд чи подужає такий обсяг проблематики. Іншого подібного за масштабом і досвідом громадського об’єднання нема і навряд чи з’явиться. Отже, якісні зміни в "Просвіті" як ніколи на часі - рука в руку з органами влади: в Києві і на місцях.
Можливо, це стане точкою відліку реалізму в двосторонніх стосунках. Тим більше, що наші національні інтереси співпали з інтересами інших членів РБ. Не могли ж ми, намагаючись повернути території від одного окупанта, підтримати дії іншого. У цьому сенсі прикметною є позиція США, за місяць до вступу на посаду нового Президента.
Цікаво, скоро, мабуть, і університети передадуть з державного на місцевий бюджет. Тобто на "підножний корм". Хіба що "національні" залишать на держбюджеті. Країна вочевидь організаційно деградує. Про державотворення мовчимо взагалі. І це названо децентралізацією.
Слова про "внутрішні репресивні кампанії, які неодноразово повторювалися і стали однією з причин підриву боєздатності повстанського руху", це м’яко сказано. Те, що Михайло Степаняк виступав проти цього, підносить його на вищий щабель серед діячів визвольного руху.
Святослав Караванський прислав 12 лютого цього року таку пропозицію на конференцію "Питання мови, справа буття нації", яка відбулася в Чернігові 21 лютого:
"Моя пропозиція для резолюції коротка. Про внесення до 10 статті Конституціїї абзацу про кримінальну відповідальність за зневажливе, українофобське трактування державної мови, зокрема за відмову на законну просьбу громадян звертатися до них в будь-яких приватних, державних та духовних організаціях українською мовою. Відмова керівника .чи особи, яка виконує службові функції такої організації в наданні громадянам усного чи писемного звернення, заклику чи повідомлення українською мовою розглядатиметься, як зневага Конституції України. Зневага Конституції України - це кримінальна акція, яку має реєструвати Кримінальний Кодекс України. Одним із запобіжних заходів Кодексу треба вважати заборону діяльности даної приватної, комерційної чи духовної організації Особи державних організацій чи служб в такому разі підлягатимуть службовим дисциплінарним покаранням, включно із звільненям конкретного службовця з праці. С.К."