Ніжинська "Просвіта" пропонує перезавантаження всій "Просвіті"
Перезавантаження “Просвіти” - нагальна потреба
( звернення до звітно-виборної конференції Чернігівської обласної організації Всеукраїнського товариства “Просвіта” імені Тараса Шевченка )
Будь-яка організація існує, якщо вона присутня в інформаційному просторі. У Всеукраїнського товариства “Просвіта” маємо зворотнє намагання приховатися, замаскуватися. Це є інформаційною самоізоляцією, яка далі переходить в блокування реальної діяльності.
Нема візуальної картини в інтернеті щодо “Просвіти”
• Через пошукові служби на офіційний сайт зайти не можна, тільки через Вікіпедію.
• Офіційний сайт не містить необхідної інформації , а саме Статуту, протоколів, рішень, річних звітів про фінансову-господарську діяльність, актуальних новин, зворотнього зв’язку. Сайт є закритим і недемократичним, що є неприпустимим у сучасному інформаційному суспільстві, де мережа інтернет стає одним із найважливіших засобів комунікації.
Закон дозволяє, а ,,Просвіта” не хоче!
Статут товариства не відповідає чинному законодавству і не враховує можливості, яке воно дає, зокрема Законів України ,,Про громадські об’єднання” , ,,Про благодійність і благодійні організації “ Про доступ до публічної інформації’’.
Відповідно до ЗУ ,,Про громадські об'єднання ” товариство як громадське об'єднання має такі права:
1) вільно поширювати інформацію про свою діяльність, пропагувати свою мету (цілі);
2) звертатися у порядку, визначеному законом, до органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, їх посадових і службових осіб з пропозиціями (зауваженнями), заявами (клопотаннями), скаргами;
3) одержувати у порядку, визначеному законом, публічну інформацію, що знаходиться у володінні суб'єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації;
4) брати участь у порядку, визначеному законодавством, у розробленні проектів нормативно-правових актів, що видаються органами державної влади, органами влади Автономної Республіки Крим, органами місцевого самоврядування і стосуються сфери діяльності громадського об'єднання та важливих питань державного і суспільного життя;
5) проводити мирні зібрання;
6) здійснювати інші права, не заборонені законом.
У правових демократичних державах інститути громадянського суспільства, а таким є ВУТ “Просвіта”, виконують дві основні функції: контролю за владою та антикорупційної експертизи проектів нормативно-правових актів. У Статуті “Просвіти” нема механізму реалізації цих функцій. У Статуті нема навіть розділу, який би встановлював права та обов’язки товариства.
Тому виникає необхідність приведення Статуту товариства у відповідність до загальноприйнятих європейських норм, чинного законодавства і соціально-політичних реалій сучасності.
Архаїчна структура з багатьма невідомими
На сайті “Просвіти” міститься інформація про керівні органи, яка не відповідає вимогам Статуту товариства.
Так за Статутом передбачено таку структуру керівних органів:
а) з'їзд;
б) Головна рада;
в) Центральне правління.
До Головної ради входять:
а) Центральне правління;
б) голови обласних, Київського і Севастопольського об'єднань товариства “Просвіта” або їх повноважні представники;
в) головні редактори центральних газет та керівники інших центральних засобів масової інформації товариства “Просвіта”;
г) голова Інспекції;
ґ) обрані члени Головної ради.
За деякими пунктами на офіційному сайті необхідна інформація відсутня взагалі або її подано не коректно (для прикладу, навпроти прізвищ голів обласних об'єднань зазначені назви обласних центрів).
Суть структурних змін – децентраізація та демократизація управлінської системи
Побудова управлінської структури в “Просвіті” може базуватися на таких принципах:
- почерговому головуванні строком на один рік голів обласних організацій за принципом ротації (це європейська практика, наприклад головування в Раді ЄС, ОБСЄ тощо);
- об’єднанні Головної Ради і Центрального правління в одному органі на основі Головної Ради;
- запровадженні строгого обліку членства (реєстру членів) і наданні цьому реєстру публічного характеру, у відповідності із законодавством про захист персональних даних, оскільки це є запорукою від ,,переворотів’’ замість перезавантаження.
Стоп утриманству й корупції!
Прийняття нової редакції Статуту ( у зв’язку з новими законодавчими можливостями і реаліями сучасності) дозволить перетворити це гасло на дію.
“Просвіті” необхідно перейти на систему самофінансування і повну відмову від бюджетного утримання, окрім як на конкретні державні проекти (програми), в яких товариство виступатиме виконавцем. Товариство “Просвіта” як інститут громадянського суспільства має здійснювати контороль за державними органами, наприклад щодо забезпечення державного статусу вкраїнської мови. Отримуючи ж державне фінансування така функція нівелюється, оскільки виникає конфлікт інтересів між владою і громадською організацією (антикорупційного контролю за державними фінансами не дотримується, навпаки навіч утримання державним коштом (свого роду підкуп).
Особливості фінансування:
- рівномірне розподілення коштів між обласними об'єднаннями за визначеними нормативами та механізмом розподілу;
- цільове використання і строго контрольоване звітування про використання коштів за державними програмами від місцевого до загальнодержавного рівнів;
- заборона фінансування з держбюджету адмінвитрат на виплату заробітної плати посадовим особам товариства. Для утримання товариства мають використовуватися будь-які фінансові джерела, окрім державного та місцевого бюджетів.
З усього вище викладеного, можна зробити висновок, що нинішня діяльність “Просвіти” не відповідає сучасній суспільній ситуації, а його керівна структура виявила нездатність реагувати на виклики. Отже є потреба у перезавантаженні – поетапних, легітимних змінах існуючої системи “Просвіти”, яку треба здійснювати від низів (обласних організацій) до верхів (центральних органів).
Просимо розглянути дане звернення як офіційний документ, затверджений зборами Ніжинського міського об'єднання ВУТ “Просвіта” ім. Т.Шевченка.
м.Ніжин, 12 травня 2013 року
( звернення до звітно-виборної конференції Чернігівської обласної організації Всеукраїнського товариства “Просвіта” імені Тараса Шевченка )
Будь-яка організація існує, якщо вона присутня в інформаційному просторі. У Всеукраїнського товариства “Просвіта” маємо зворотнє намагання приховатися, замаскуватися. Це є інформаційною самоізоляцією, яка далі переходить в блокування реальної діяльності.
Нема візуальної картини в інтернеті щодо “Просвіти”
• Через пошукові служби на офіційний сайт зайти не можна, тільки через Вікіпедію.
• Офіційний сайт не містить необхідної інформації , а саме Статуту, протоколів, рішень, річних звітів про фінансову-господарську діяльність, актуальних новин, зворотнього зв’язку. Сайт є закритим і недемократичним, що є неприпустимим у сучасному інформаційному суспільстві, де мережа інтернет стає одним із найважливіших засобів комунікації.
Закон дозволяє, а ,,Просвіта” не хоче!
Статут товариства не відповідає чинному законодавству і не враховує можливості, яке воно дає, зокрема Законів України ,,Про громадські об’єднання” , ,,Про благодійність і благодійні організації “ Про доступ до публічної інформації’’.
Відповідно до ЗУ ,,Про громадські об'єднання ” товариство як громадське об'єднання має такі права:
1) вільно поширювати інформацію про свою діяльність, пропагувати свою мету (цілі);
2) звертатися у порядку, визначеному законом, до органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, їх посадових і службових осіб з пропозиціями (зауваженнями), заявами (клопотаннями), скаргами;
3) одержувати у порядку, визначеному законом, публічну інформацію, що знаходиться у володінні суб'єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації;
4) брати участь у порядку, визначеному законодавством, у розробленні проектів нормативно-правових актів, що видаються органами державної влади, органами влади Автономної Республіки Крим, органами місцевого самоврядування і стосуються сфери діяльності громадського об'єднання та важливих питань державного і суспільного життя;
5) проводити мирні зібрання;
6) здійснювати інші права, не заборонені законом.
У правових демократичних державах інститути громадянського суспільства, а таким є ВУТ “Просвіта”, виконують дві основні функції: контролю за владою та антикорупційної експертизи проектів нормативно-правових актів. У Статуті “Просвіти” нема механізму реалізації цих функцій. У Статуті нема навіть розділу, який би встановлював права та обов’язки товариства.
Тому виникає необхідність приведення Статуту товариства у відповідність до загальноприйнятих європейських норм, чинного законодавства і соціально-політичних реалій сучасності.
Архаїчна структура з багатьма невідомими
На сайті “Просвіти” міститься інформація про керівні органи, яка не відповідає вимогам Статуту товариства.
Так за Статутом передбачено таку структуру керівних органів:
а) з'їзд;
б) Головна рада;
в) Центральне правління.
До Головної ради входять:
а) Центральне правління;
б) голови обласних, Київського і Севастопольського об'єднань товариства “Просвіта” або їх повноважні представники;
в) головні редактори центральних газет та керівники інших центральних засобів масової інформації товариства “Просвіта”;
г) голова Інспекції;
ґ) обрані члени Головної ради.
За деякими пунктами на офіційному сайті необхідна інформація відсутня взагалі або її подано не коректно (для прикладу, навпроти прізвищ голів обласних об'єднань зазначені назви обласних центрів).
Суть структурних змін – децентраізація та демократизація управлінської системи
Побудова управлінської структури в “Просвіті” може базуватися на таких принципах:
- почерговому головуванні строком на один рік голів обласних організацій за принципом ротації (це європейська практика, наприклад головування в Раді ЄС, ОБСЄ тощо);
- об’єднанні Головної Ради і Центрального правління в одному органі на основі Головної Ради;
- запровадженні строгого обліку членства (реєстру членів) і наданні цьому реєстру публічного характеру, у відповідності із законодавством про захист персональних даних, оскільки це є запорукою від ,,переворотів’’ замість перезавантаження.
Стоп утриманству й корупції!
Прийняття нової редакції Статуту ( у зв’язку з новими законодавчими можливостями і реаліями сучасності) дозволить перетворити це гасло на дію.
“Просвіті” необхідно перейти на систему самофінансування і повну відмову від бюджетного утримання, окрім як на конкретні державні проекти (програми), в яких товариство виступатиме виконавцем. Товариство “Просвіта” як інститут громадянського суспільства має здійснювати контороль за державними органами, наприклад щодо забезпечення державного статусу вкраїнської мови. Отримуючи ж державне фінансування така функція нівелюється, оскільки виникає конфлікт інтересів між владою і громадською організацією (антикорупційного контролю за державними фінансами не дотримується, навпаки навіч утримання державним коштом (свого роду підкуп).
Особливості фінансування:
- рівномірне розподілення коштів між обласними об'єднаннями за визначеними нормативами та механізмом розподілу;
- цільове використання і строго контрольоване звітування про використання коштів за державними програмами від місцевого до загальнодержавного рівнів;
- заборона фінансування з держбюджету адмінвитрат на виплату заробітної плати посадовим особам товариства. Для утримання товариства мають використовуватися будь-які фінансові джерела, окрім державного та місцевого бюджетів.
З усього вище викладеного, можна зробити висновок, що нинішня діяльність “Просвіти” не відповідає сучасній суспільній ситуації, а його керівна структура виявила нездатність реагувати на виклики. Отже є потреба у перезавантаженні – поетапних, легітимних змінах існуючої системи “Просвіти”, яку треба здійснювати від низів (обласних організацій) до верхів (центральних органів).
Просимо розглянути дане звернення як офіційний документ, затверджений зборами Ніжинського міського об'єднання ВУТ “Просвіта” ім. Т.Шевченка.
м.Ніжин, 12 травня 2013 року
Читайте також |
Коментарі (0) |