Виставка Нікаса Сафронова у Чернігові: у пошуках скандальності
Я довго думав -- кого мені нагадують роботи Нікаса Сафронова. Валерій Сарана на відкритті виставки у Національному заповіднику "Чернігів стародавній" підказав -- Іллю Глазунова. Точно! Тільки у нього більше православно- кондового лубочного письма, а в Нікаса Сафронова -- теж лубочне, але модернове.
І, безумовно, він значно поступається -- навіть з точки зору техніки, модерну і будь- яких найсвіжіших віянь -- нашому геніальному майстрові Іванові Марчуку, виставку якого я нещодавно бачив у Музеї історії Києва.
Хоча на відкритті виставки Нікаса Сафронова демострують містичну роботу, яка ще не виставлялася в Росії, а в Чернігові ...міняється. Сім'я російського олігарха, прізвище якого організатори виставки не називають, замовила Нікасу Сафронову портрет свого сина, що помер 15- літнім. Але замовили незвичну роботу -- зобразити його дорослішим. Нікас працював два роки, хоча зазвичай портрети малює за два місяці. І на звороті картини з часом став проступати портрет іншого чоловіка -- значно старшого. Художник переконує, що то не його робота і що портрет малюється сам по собі. До речі, в Чернігові на ньому з'явилася темна полоса, схожа на зображення лісу.... (останнє фото)
Організатори виставки переконували, що Нікас Сафронов хотів бути в Чернігові, але ...зламав руку. Праву. Ту, якою малює. Якщо правда, що він є глибоко православною людиною і починає свої роботи виключно після молитви -- то це є Божий знак...
Фінансовий директор виставки Ілля Базарсад переконував, що ні організатори, ні сам Нікас не є політично заангажованими, наголошуючи при цьому, що ми "єдіний народ, єдінає гасударства". Овва! От якби я з ними забалакав українською -- чи зрозуміли б мову братську?
Щодо ж самого художника -- характерний штришок: при вході на виставку висить його біографія. У дорогій рамці! І там перелік президентів, королів, князів, яких малював художник. І окремим великим рядком -- інформація про нагородження його золотим годинником за творчу самовіддачу при виконанні доручень уряду Російської Федерації. Ото ж бо -- ніякої політики!
А Іллі Базарсаду (до речі, артдиректора прізвище Христенко, самого художника звуть Нікасом, фіндиректор у нього Базарсад -- істинно російське мистецтво, що й казати) я сказав, що Москва появилася в історії завдяки чернігівському князю, якого запросив на розгромлене помістя Кучки князь Юрій Долгорукий. Це Ілля знав. А ось про те, що перший питомо московський святий митрополит Алєксєй був внуком чернігівського боярина Федора Бяконта, він не знав. Як і того, що "бєлакамєнная" Москва з'явилася завдяки ханській конюшні -- митрополит Алєксєй зцілив від сліпоти ханшу Тайдуллу і та подарувала свою конюшню, складену з білого каменю. З нього митрополит виклав московський Чудов монастир. Так і стала Москва білокам'яною...
Василь ЧЕПУРНИЙ
Зрештою, сама виставка є приводом подумати про мистецтво - у цьому з фіндиректором Іллею Базарсадом ми солідарні. Як певно, і голова апеляційного суду Чернігівської області С.Тагієв. Подивувала проте відсутність російськоорієнтованої публіки...br />
І, безумовно, він значно поступається -- навіть з точки зору техніки, модерну і будь- яких найсвіжіших віянь -- нашому геніальному майстрові Іванові Марчуку, виставку якого я нещодавно бачив у Музеї історії Києва.
Хоча на відкритті виставки Нікаса Сафронова демострують містичну роботу, яка ще не виставлялася в Росії, а в Чернігові ...міняється. Сім'я російського олігарха, прізвище якого організатори виставки не називають, замовила Нікасу Сафронову портрет свого сина, що помер 15- літнім. Але замовили незвичну роботу -- зобразити його дорослішим. Нікас працював два роки, хоча зазвичай портрети малює за два місяці. І на звороті картини з часом став проступати портрет іншого чоловіка -- значно старшого. Художник переконує, що то не його робота і що портрет малюється сам по собі. До речі, в Чернігові на ньому з'явилася темна полоса, схожа на зображення лісу.... (останнє фото)
Організатори виставки переконували, що Нікас Сафронов хотів бути в Чернігові, але ...зламав руку. Праву. Ту, якою малює. Якщо правда, що він є глибоко православною людиною і починає свої роботи виключно після молитви -- то це є Божий знак...
Фінансовий директор виставки Ілля Базарсад переконував, що ні організатори, ні сам Нікас не є політично заангажованими, наголошуючи при цьому, що ми "єдіний народ, єдінає гасударства". Овва! От якби я з ними забалакав українською -- чи зрозуміли б мову братську?
Щодо ж самого художника -- характерний штришок: при вході на виставку висить його біографія. У дорогій рамці! І там перелік президентів, королів, князів, яких малював художник. І окремим великим рядком -- інформація про нагородження його золотим годинником за творчу самовіддачу при виконанні доручень уряду Російської Федерації. Ото ж бо -- ніякої політики!
А Іллі Базарсаду (до речі, артдиректора прізвище Христенко, самого художника звуть Нікасом, фіндиректор у нього Базарсад -- істинно російське мистецтво, що й казати) я сказав, що Москва появилася в історії завдяки чернігівському князю, якого запросив на розгромлене помістя Кучки князь Юрій Долгорукий. Це Ілля знав. А ось про те, що перший питомо московський святий митрополит Алєксєй був внуком чернігівського боярина Федора Бяконта, він не знав. Як і того, що "бєлакамєнная" Москва з'явилася завдяки ханській конюшні -- митрополит Алєксєй зцілив від сліпоти ханшу Тайдуллу і та подарувала свою конюшню, складену з білого каменю. З нього митрополит виклав московський Чудов монастир. Так і стала Москва білокам'яною...
Василь ЧЕПУРНИЙ
Зрештою, сама виставка є приводом подумати про мистецтво - у цьому з фіндиректором Іллею Базарсадом ми солідарні. Як певно, і голова апеляційного суду Чернігівської області С.Тагієв. Подивувала проте відсутність російськоорієнтованої публіки...br />
Читайте також |
Коментарі (2) |
| |