Вам підсунули неякісний товар? Підказуємо, як діяти!
Кожен з нас хоча б одного разу зустрічався з товаром неналежної якості. Зазначений товар іноді не можна використовувати за його функціональним призначенням, що не лише спричиняє незручності, а й призводить до збитків.
Відповідно до частини 1 статті 673 Цивільного кодексу України, продавець повинен передати покупцеві товар, якість якого відповідає умовам договору купівлі-продажу. Якщо законом встановлені вимоги щодо якості товару, продавець зобов’язаний передати покупцеві товар, який відповідає цим вимогам.
Слід відзначити, що законадавством передбачені права споживача у разі отримання товару неналежної якості. Зокрема, покупець, якому переданий товар неналежної якості, має право незалежно від можливості використання товару за призначенням вимагати від продавця за своїм вибором:
- пропорційного зменшення ціни;
- безоплатного усунення недоліків товару в розумний строк;
- відшкодування витрат на усунення недоліків товару.
Статтею 678 Цивільного кодексу України передбачено, що в разі істотного порушення вимог щодо якості товару (виявлення недоліків, які не можна усунути, недоліків, усунення яких пов’язане з непропорційними витратами або затратами часу, недоліків, які виявилися неодноразово чи з'явилися знову після їх усунення) покупець має право за своїм вибором:
- відмовитись від договору і вимагати повернення сплаченої за товар грошової суми;
- вимагати заміни товару.
Зазначені вимоги покупець може пред`явити як до продавця, так і до виробника товару. Споживач має право пред`явити одну із вимог, передбачених законадавством, а потім у випадку її невиконання заявити іншу вимогу.
Відповідно до частини 8 статті 8 Закону України „Про захист прав споживачів”, у разі придбання споживачем продовольчих товарів неналежної якості продавець зобов'язаний замінити їх на товари належної якості або повернути споживачеві сплачені ним гроші, якщо недоліки виявлено у межах строку придатності. Варто зазначити, що при пред'явленні споживачем вимоги про безоплатне усунення недоліків товару, вони повинні бути усунені протягом чотирнадцяти днів з дати його пред'явлення або за згодою сторін в інший строк.
Вимоги споживача розглядаються після пред'явлення споживачем розрахункового документа, а щодо товарів, на які встановлено гарантійний строк, — технічного паспорта чи іншого документа, що його замінює, з позначкою про дату продажу.
Важливою гарантією захисту прав споживачів є те, що шкода, завдана життю, здоров'ю або майну споживача дефектною продукцією або продукцією неналежної якості, підлягає відшкодуванню в повному обсязі, якщо законом не передбачено більш високої міри відповідальності.
Згідно зі статтею 16 Закону право вимагати відшкодування завданої шкоди визнається за кожним потерпілим споживачем незалежно від того, чи перебував він у договірних відносинах із виробником (виконавцем, продавцем). Таке право зберігається протягом установленого строку служби (строку придатності), а якщо такий не встановлено — протягом десяти років з дати введення в обіг такої продукції її виробником.
Відповідно до частини 1 статті 673 Цивільного кодексу України, продавець повинен передати покупцеві товар, якість якого відповідає умовам договору купівлі-продажу. Якщо законом встановлені вимоги щодо якості товару, продавець зобов’язаний передати покупцеві товар, який відповідає цим вимогам.
Слід відзначити, що законадавством передбачені права споживача у разі отримання товару неналежної якості. Зокрема, покупець, якому переданий товар неналежної якості, має право незалежно від можливості використання товару за призначенням вимагати від продавця за своїм вибором:
- пропорційного зменшення ціни;
- безоплатного усунення недоліків товару в розумний строк;
- відшкодування витрат на усунення недоліків товару.
Статтею 678 Цивільного кодексу України передбачено, що в разі істотного порушення вимог щодо якості товару (виявлення недоліків, які не можна усунути, недоліків, усунення яких пов’язане з непропорційними витратами або затратами часу, недоліків, які виявилися неодноразово чи з'явилися знову після їх усунення) покупець має право за своїм вибором:
- відмовитись від договору і вимагати повернення сплаченої за товар грошової суми;
- вимагати заміни товару.
Зазначені вимоги покупець може пред`явити як до продавця, так і до виробника товару. Споживач має право пред`явити одну із вимог, передбачених законадавством, а потім у випадку її невиконання заявити іншу вимогу.
Відповідно до частини 8 статті 8 Закону України „Про захист прав споживачів”, у разі придбання споживачем продовольчих товарів неналежної якості продавець зобов'язаний замінити їх на товари належної якості або повернути споживачеві сплачені ним гроші, якщо недоліки виявлено у межах строку придатності. Варто зазначити, що при пред'явленні споживачем вимоги про безоплатне усунення недоліків товару, вони повинні бути усунені протягом чотирнадцяти днів з дати його пред'явлення або за згодою сторін в інший строк.
Вимоги споживача розглядаються після пред'явлення споживачем розрахункового документа, а щодо товарів, на які встановлено гарантійний строк, — технічного паспорта чи іншого документа, що його замінює, з позначкою про дату продажу.
Важливою гарантією захисту прав споживачів є те, що шкода, завдана життю, здоров'ю або майну споживача дефектною продукцією або продукцією неналежної якості, підлягає відшкодуванню в повному обсязі, якщо законом не передбачено більш високої міри відповідальності.
Згідно зі статтею 16 Закону право вимагати відшкодування завданої шкоди визнається за кожним потерпілим споживачем незалежно від того, чи перебував він у договірних відносинах із виробником (виконавцем, продавцем). Таке право зберігається протягом установленого строку служби (строку придатності), а якщо такий не встановлено — протягом десяти років з дати введення в обіг такої продукції її виробником.
Галина НОВИК, відділ нотаріату Головного управління юстиції
у Чернігівській області
Читайте також |
Коментарі (0) |