Новації у реєстрації громадських об’єднань
Чергове засідання прес-клубу «Ділове слово», яке відбулося 6 лютого, було присвячене новаціям, що запроваджуються у зв’язку з набуттям чинності Законом України «Про громадські об’єднання».
Про зміни у процедурі реєстрації громадських об’єднань журналістів детально поінформували начальник реєстраційної служби Головного управління юстиції у Чернігівській області Віталій Баштовий та заступник начальника служби – начальник відділу державної реєстрації юридичних осіб, легалізації об’єднань громадян, державної реєстрації друкованих засобів масової інформації реєстраційної служби цього управління Ірина Жмака.
Віталій Баштовий нагадав, що дія зазначеного закону, який був прийнятий Верховною Радою України 22 березня 2011 року і
вступив в дію 1 січня 2013 року, поширюється на суспільні відносини у сфері утворення, реєстрації, діяльності та припинення діяльності громадських об’єднань в Україні.
Попередній закон під назвою «Про об’єднання громадян» був прийнятий ще в 1992 році. Як виявилось, порівняно із законами інших європейських держав, цей закон не надавав можливості подальшого розвитку громадським організаціям в Україні, тому необхідність нового підходу до утворення та реєстрації громадських об’єднань в Україні стала вимогою часу.
До того ж у 1997 році Україна приєдналась до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, чим взяла на себе зобов’язання гарантувати право на свободу об’єднання та створити максимально зручні умови для заснування та реєстрації громадських організацій.
Процес прийняття нового Закону «Про громадські об’єднання» тривав багато років. Одним з поштовхів до цього стало виконання Україною рішення Європейського суду з прав людини у справі «Корецький та інші проти України» в частині права громадян на об’єднання. 3 квітня 2008 року Європейський суд визнав український Закон «Про об’єднання громадян» таким, що порушує Конвенцію. Суд постановив, що українське законодавство та практика його застосування обмежує право громадян на об’єднання.
Закон «Про громадські об’єднання», у свою чергу, знімає низку обмежень, передбачених попереднім законом.
Зокрема, як пояснила Ірина Жмака, відповідно до нового закону скасовано прив’язку діяльності громадських організацій до певної території, тоді як за Законом «Про об’єднання громадян» 1992 року громадські організації поділялись за статусами на «міжнародні», «всеукраїнські» та «місцеві», останні із яких діяли на території області, міста, району селища, села. Громадським об’єднанням надано право діяти на благо інтересів будь-яких осіб, в тому числі з метою задоволення суспільних (економічних, соціальних, культурних, екологічних та інших) інтересів, тоді як за законом 1992 року громадські організації мали право діяти тільки для задоволення інтересів та захисту своїх членів. Окрім того, громадським об’єднанням надано можливість здійснювати підприємницьку діяльність як через створення підприємств, так і безпосередньо, а юридичні особи приватного права набули право бути засновниками громадських спілок.
Ірина Жмака також зазначила, що Законом «Про громадські об’єднання» запроваджено чітке розрізнення понять «громадська організація», засновниками якої є фізичні особи, та «громадська спілка», засновниками якої є юридичні особи. Зменшено мінімальну кількість засновників громадської організації до двох осіб, а мінімальних вік засновників молодіжних та дитячих громадських організацій — до 14 років.
Відповідно до статей 12, 16 Закону «Про громадські об’єднання» реєстрація та прийняття письмового повідомлення громадського об’єднання здійснюється органами виконавчої влади, на які відповідно до законодавства покладені повноваження з питань реєстрації громадських об’єднань, тобто реєстраційними службами районних, міськрайонних, міського управлінь юстиції за місцезнаходженням громадського об’єднання.
Державна реєстраційна служба України, головні управління юстиції в областях, в Автономній Республіці Крим, а також виконавчі комітети міських, сільських, селищних рад з 1 січня 2013 року втратили повноваження щодо легалізації об’єднань громадян.
Важливо, що первинна реєстрація громадських об’єднань стала безкоштовною, а плата буде стягуватись за внесення змін до статуту, видачу дубліката оригіналу свідоцтва про реєстрацію або статуту громадського об’єднання.
Уповноважені органи з питань реєстрації протягом семи робочих днів з дня отримання пакету документів для реєстрації приймають рішення про реєстрацію, відмову у реєстрації громадського об’єднання або направлення документів на доопрацювання чи залишення їх без розгляду по суті. Позитивною стороною нового закону є і визначення чіткого та вичерпного переліку підстав для зазначених рішень.
Ірина Жмака наголосила, що зареєстровані до 1 січня 2013 року громадські організації не потребують перереєстрації, але мають до 1 січня 2018 року привести статутні документи у відповідність до вимог Закону України «Про громадські об’єднання». Реєстрація відповідних змін протягом зазначеного періоду здійснюватиметься безкоштовно.
Управління у справах преси та інформації облдержадміністрації
Про зміни у процедурі реєстрації громадських об’єднань журналістів детально поінформували начальник реєстраційної служби Головного управління юстиції у Чернігівській області Віталій Баштовий та заступник начальника служби – начальник відділу державної реєстрації юридичних осіб, легалізації об’єднань громадян, державної реєстрації друкованих засобів масової інформації реєстраційної служби цього управління Ірина Жмака.
Віталій Баштовий нагадав, що дія зазначеного закону, який був прийнятий Верховною Радою України 22 березня 2011 року і
вступив в дію 1 січня 2013 року, поширюється на суспільні відносини у сфері утворення, реєстрації, діяльності та припинення діяльності громадських об’єднань в Україні.
Попередній закон під назвою «Про об’єднання громадян» був прийнятий ще в 1992 році. Як виявилось, порівняно із законами інших європейських держав, цей закон не надавав можливості подальшого розвитку громадським організаціям в Україні, тому необхідність нового підходу до утворення та реєстрації громадських об’єднань в Україні стала вимогою часу.
До того ж у 1997 році Україна приєдналась до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, чим взяла на себе зобов’язання гарантувати право на свободу об’єднання та створити максимально зручні умови для заснування та реєстрації громадських організацій.
Процес прийняття нового Закону «Про громадські об’єднання» тривав багато років. Одним з поштовхів до цього стало виконання Україною рішення Європейського суду з прав людини у справі «Корецький та інші проти України» в частині права громадян на об’єднання. 3 квітня 2008 року Європейський суд визнав український Закон «Про об’єднання громадян» таким, що порушує Конвенцію. Суд постановив, що українське законодавство та практика його застосування обмежує право громадян на об’єднання.
Закон «Про громадські об’єднання», у свою чергу, знімає низку обмежень, передбачених попереднім законом.
Зокрема, як пояснила Ірина Жмака, відповідно до нового закону скасовано прив’язку діяльності громадських організацій до певної території, тоді як за Законом «Про об’єднання громадян» 1992 року громадські організації поділялись за статусами на «міжнародні», «всеукраїнські» та «місцеві», останні із яких діяли на території області, міста, району селища, села. Громадським об’єднанням надано право діяти на благо інтересів будь-яких осіб, в тому числі з метою задоволення суспільних (економічних, соціальних, культурних, екологічних та інших) інтересів, тоді як за законом 1992 року громадські організації мали право діяти тільки для задоволення інтересів та захисту своїх членів. Окрім того, громадським об’єднанням надано можливість здійснювати підприємницьку діяльність як через створення підприємств, так і безпосередньо, а юридичні особи приватного права набули право бути засновниками громадських спілок.
Ірина Жмака також зазначила, що Законом «Про громадські об’єднання» запроваджено чітке розрізнення понять «громадська організація», засновниками якої є фізичні особи, та «громадська спілка», засновниками якої є юридичні особи. Зменшено мінімальну кількість засновників громадської організації до двох осіб, а мінімальних вік засновників молодіжних та дитячих громадських організацій — до 14 років.
Відповідно до статей 12, 16 Закону «Про громадські об’єднання» реєстрація та прийняття письмового повідомлення громадського об’єднання здійснюється органами виконавчої влади, на які відповідно до законодавства покладені повноваження з питань реєстрації громадських об’єднань, тобто реєстраційними службами районних, міськрайонних, міського управлінь юстиції за місцезнаходженням громадського об’єднання.
Державна реєстраційна служба України, головні управління юстиції в областях, в Автономній Республіці Крим, а також виконавчі комітети міських, сільських, селищних рад з 1 січня 2013 року втратили повноваження щодо легалізації об’єднань громадян.
Важливо, що первинна реєстрація громадських об’єднань стала безкоштовною, а плата буде стягуватись за внесення змін до статуту, видачу дубліката оригіналу свідоцтва про реєстрацію або статуту громадського об’єднання.
Уповноважені органи з питань реєстрації протягом семи робочих днів з дня отримання пакету документів для реєстрації приймають рішення про реєстрацію, відмову у реєстрації громадського об’єднання або направлення документів на доопрацювання чи залишення їх без розгляду по суті. Позитивною стороною нового закону є і визначення чіткого та вичерпного переліку підстав для зазначених рішень.
Ірина Жмака наголосила, що зареєстровані до 1 січня 2013 року громадські організації не потребують перереєстрації, але мають до 1 січня 2018 року привести статутні документи у відповідність до вимог Закону України «Про громадські об’єднання». Реєстрація відповідних змін протягом зазначеного періоду здійснюватиметься безкоштовно.
Управління у справах преси та інформації облдержадміністрації
Читайте також |
Коментарі (0) |