Геній детективу: 115 років від дня народження Джеймса Гедлі Чейза
Джемс Гедлі Чейз (справжнє ім’я Рене Брабазон Реймонд) – всесвітньовідомий майстер детективу. Народився він 24 грудня 1906 року в Лондоні, в родині офіцера. Освіту здобував у королівській школі в Рочестері, але у 18 років залишив навчання і пішов з батьківського будинку. Він випробував багато професій, зупинившись на агенті-розповсюджувача книг «Дитячої енциклопедії».
Через кілька років Чейз вже працював завідувачем відділом поставки товару в книжкові магазини. У цей період він знайомиться з літературою, незабаром сам пише фейлетони під псевдонімами Джеймс Л.Догерті, Реймонд Маршалл, Емброз Грант, а також під своїм справжнім ім’ям.
1932 року одружився з Сильвією Рей, з якою мав сина. 1956 року разом із сім'єю переїхав до Франції, а 1969 року — до Швейцарії, де вів розмірене життя на території комуни Корсо, поблизу Женевського озера.
В 1938 році, всього за дванадцять днів письменник створює свій перший серйозний роман під назвою «Орхідей для міс Блендіш не буде». Цей роман отримав грандіозну популярність і став бестселером. Загалом Чейзом написано близько ста детективних романів.
Найкращим ринком збуту для Чейза стала Франція (більш ніж 30 книг автора екранізовано), де 90 романів письменника вийшли у видавництві «Галлімар». Чейз здобув популярність й на інших книжкових ринках Європи, а також в Африці та Азії. Чейзові романи не користувалися великим успіхом на американському книжковому ринку, частково через те, що американці вбачали деяку непереконливість у деталях зображення їхньої країни. 2017 року українське видавництво «Навчальна книга — Богдан» започаткувало книжкову серію «Чейзіана». А на Київській кіностудії ім. О. П. Довженка за його романами знято кінокартини «Бухта смерті» (1991) та «Викрадення» (1992).
Сюжет романів Чейза настільки динамічний, що читач невпинно гортає сторінку за сторінкою, допоки книга не добіжить кінця. А наприкінці ми зазвичай зустрічаємо неочікуваний сюжетний поворот, який не залишає байдужими навіть найвірніших прихильників творчості письменника. У його ранніх романах простежується зображення насильства, що цілком природно, зважаючи на час, коли вони були написані. Згодом книги Чейза стали менш різкими, оскільки сюжет більше концентрував увагу на побічних деталях, щоб створити високий ступінь напруги, що є основною ознакою творчості письменника.
На питання про причину успіху його романів у читачів, Чейз відповів: «Мої книги особливо популярні в Америці. Там всі поспішають, всім ніколи. Люди роблять гроші. Вони не хочуть витрачати час на вивчення психологічних переживань автора, опис природи і взагалі всього, що відводить від сюжету. Вони хочуть прочитати книгу безвідривно і не думати над тим, чому герой вчиняє так, а не інакше…»
Чейз у своїх романах міркує над системою цінностей та образом життя людей у сучасному йому суспільстві. Його турбує втрата особистістю вірних принципів та орієнтирів, поняття про обов’язок, честь та совість. Все продається, все купується – з гіркотою підкреслює автор. Нема такої людини, яка б не була здатна на обман, підлість чи вбивство, – здавалося б, каже Чейз. Проте він лише полемізує сталу догму, котру треба рішуче зламати. Боротьба – основний сюжет творчости Чейза. При цьому він стверджує: боротьба ця має бути направлена до цілей благородних та гуманних. Деромантизація злочинців та переоцінка цінностей продиктовані вимогами життя – ось головний висновок, котрий може зробити читач, прочитавши повісті та романи Джеймса Гедлі Чейза.
Анна МЕЛЬНИК
Через кілька років Чейз вже працював завідувачем відділом поставки товару в книжкові магазини. У цей період він знайомиться з літературою, незабаром сам пише фейлетони під псевдонімами Джеймс Л.Догерті, Реймонд Маршалл, Емброз Грант, а також під своїм справжнім ім’ям.
1932 року одружився з Сильвією Рей, з якою мав сина. 1956 року разом із сім'єю переїхав до Франції, а 1969 року — до Швейцарії, де вів розмірене життя на території комуни Корсо, поблизу Женевського озера.
В 1938 році, всього за дванадцять днів письменник створює свій перший серйозний роман під назвою «Орхідей для міс Блендіш не буде». Цей роман отримав грандіозну популярність і став бестселером. Загалом Чейзом написано близько ста детективних романів.
Найкращим ринком збуту для Чейза стала Франція (більш ніж 30 книг автора екранізовано), де 90 романів письменника вийшли у видавництві «Галлімар». Чейз здобув популярність й на інших книжкових ринках Європи, а також в Африці та Азії. Чейзові романи не користувалися великим успіхом на американському книжковому ринку, частково через те, що американці вбачали деяку непереконливість у деталях зображення їхньої країни. 2017 року українське видавництво «Навчальна книга — Богдан» започаткувало книжкову серію «Чейзіана». А на Київській кіностудії ім. О. П. Довженка за його романами знято кінокартини «Бухта смерті» (1991) та «Викрадення» (1992).
Сюжет романів Чейза настільки динамічний, що читач невпинно гортає сторінку за сторінкою, допоки книга не добіжить кінця. А наприкінці ми зазвичай зустрічаємо неочікуваний сюжетний поворот, який не залишає байдужими навіть найвірніших прихильників творчості письменника. У його ранніх романах простежується зображення насильства, що цілком природно, зважаючи на час, коли вони були написані. Згодом книги Чейза стали менш різкими, оскільки сюжет більше концентрував увагу на побічних деталях, щоб створити високий ступінь напруги, що є основною ознакою творчості письменника.
На питання про причину успіху його романів у читачів, Чейз відповів: «Мої книги особливо популярні в Америці. Там всі поспішають, всім ніколи. Люди роблять гроші. Вони не хочуть витрачати час на вивчення психологічних переживань автора, опис природи і взагалі всього, що відводить від сюжету. Вони хочуть прочитати книгу безвідривно і не думати над тим, чому герой вчиняє так, а не інакше…»
Чейз у своїх романах міркує над системою цінностей та образом життя людей у сучасному йому суспільстві. Його турбує втрата особистістю вірних принципів та орієнтирів, поняття про обов’язок, честь та совість. Все продається, все купується – з гіркотою підкреслює автор. Нема такої людини, яка б не була здатна на обман, підлість чи вбивство, – здавалося б, каже Чейз. Проте він лише полемізує сталу догму, котру треба рішуче зламати. Боротьба – основний сюжет творчости Чейза. При цьому він стверджує: боротьба ця має бути направлена до цілей благородних та гуманних. Деромантизація злочинців та переоцінка цінностей продиктовані вимогами життя – ось головний висновок, котрий може зробити читач, прочитавши повісті та романи Джеймса Гедлі Чейза.
Анна МЕЛЬНИК
Читайте також |
Коментарі (0) |