Чи потрібні Новгород-Сіверській міськраді допорогові закупівлі?
Жодної допорогової закупівлі не було проведено Новгород-Сіверською міською радою у 2018- 2019 роках. Такі результати дослідження проведеного Центром політичних студій та аналітики (далі - ЦПСА).
Вже не перший рік з часу прийняття Закону “Про публічні закупівлі” (надалі і- Закон) триває дискусія щодо необхідності проведення допорогових закупівель розпорядниками бюджетних коштів при здійсненні закупівель. Законом визначено, що замовники зобов'язані проводити конкурентний відбір постачальників, надавачів послуг, виконавців робіт при здійсненні закупівель від 200 тис.грн. - для товарів послуг та 1,5 млн. грн - для робіт. В той же час будь-який замовник може застосовувати систему “Прозоро” для відбору постачальників на суми менші від визначених в Законі (допорогова закупівля) для отримання економії бюджетних коштів.
Не дивлячись на те, що проведення допорогових закупівель не є обов'язковим, тим не менш багато місцевих рад вже прийняли прогресивні рішення про застосування допорогових закупівель у своїй роботі.
Минулого року ЦПСА звертався до Новгород-Сіверської міської ради із запитом надати інформацію чи існують у раді розпорядження, які б регламентували проведення допорогових закупівель самою радою та підконтрольних їй комунальних підприємств та установ. У відповідь отримано відповідь, що “всі закупівлі здійснюються відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі». Тобто ніякого окремого розпорядження щодо застосування допорогових закупівель в Новгород-Сіверській міській раді немає.
Чи застосовують допорогові закупівлі у Новгород-Сіверській міській раді?
Згідно даних системи “Прозоро” у 2018 рік Новгород-Сіверська міська рада провела 72 процедури закупівлі, з них 64 завершилися підписанням договорів. Загальна очікувана вартість цих закупівель становила 9,68 млн. грн. При цьому відкриті торги проводились лише 1 раз, всі інші закупівлі були проведені через процедури звітування, тобто шляхом укладання прямого договору з постачальниками\надавачами послуг\ виконавцям робіт. Жодного разу за цей рік Новгород-Сіверська міська рада не намагалася провести конкурентний відбір постачальників через допорогову закупівлю.
У вартісному еквіваленті: очікувана вартість відкритих торгів становила 3,38 млн. грн (34,9% ) від загальної суми закупівель, процедури звітування - 6,3 млн.грн (65,1 %).
З огляду на фактичну відсутність конкурентних процедур закупівель в Новгород-Сіверській міській раді середній відсоток економії від використання системи Прозоро становив 0,015% (41 тис.грн. економії отримано виключно за рахунок єдиної закупівлі через відкриті торги).
За перше півріччя 2019 року ситуація із закупівлями в Новгород-Сіверській міській раді майже не змінилася. З 45 проведених закупівель 41 закупівлю проведено через звітування про укладені договори, 4 через переговорну процедуру. Або ж у вартісному вимірі: при загальній очікуваній вартості закупівель на 2,78 млн. грн - 77% становили закупівлі проведені через укладання прямих договорів ( на суму 2,14 млн.грн); 23% закупівель закупівель - переговорні процедури ( на суму 642 тис.грн). Тобто за вказаний період всі процедури закупівель були неконкурентними. Зрозуміло, що і середній відсоток економії бюджетних коштів при цьому становив 0%.
Варто зазначити, що у випадку наявності в Новгород-Сіверській міські раді окремого Положення, яке б встановлювало процедуру проведення допорогових закупівель хоча б від 50 тисяч гривень, ще 39 процедур могли бути проведені через торги та дати певний відсоток економії.
Ще одним з розпорядників бюджетних коштів, що постійно здійснює закупівлі є Управління освіти Новгород-Сіверської міської ради. За 2018 рік Управлінням було проведено 222 закупівлі через систему “Прозоро”, 209 з яких були успішними. Загальна вартість по всім завершеним закупівлям при цьому становила 11,4 млн. грн. Співвідношення типів процедур, які були проведені Управлінням освіти Новгород-Сіверської міської ради показує, що більшість проведених закупівель проведено через процедуру звітування про укладений договір (197 закупівель на суму 11,41 млн.грн), що склало 94,26% від загальної кількості. Відкриті торги проводили 5 разів ( на суму 2,3 млн.грн_) - 2,4% , переговорна процедура - 4 (1,91% на суму 2,3 млн.грн.). І хоча Управління освіти намагалося проводити допорогові закупівлі у 3х закупівлях, звичайно це істотно не вплинуло на економію коштів, за 2018 рік середня економія склала 0, 36% або 1,5 млн.грн.
За пів року 2019 Управлінням освіти було завершено 71 процедуру закупівель на загальну очікувану вартість 4,6 млн. грн. При цьому 67 закупівель (94,4%) становили закупівлі проведені через звітування про укладені договори на суму 2,2 млн. грн, 4 процедури на суму 2,4 млн. грн - переговорна процедура (5,6% ). Допорогові закупівлі в цей період не використовувалися замовником взагалі. Застосування виключно не конкурентних процедур закупівлі привело до нульової економії бюджетних коштів у першій половині 2019 року.
Отже, як бачимо, застосування допорогових закупівель у містах з невеликим бюджетом є особливо актуальним. Адже через невеликі суми закупівель, які проводяться, кількість конкурентних процедур значно менша (або взагалі відсутня) порівняно із процедурами без конкурентного відбору постачальників. Така ситуація не дає змогу замовнику додатково економити бюджетні кошти, адже це є однією з цілей створення системи “Прозоро”.
Крім того застосування допорогових закупівель дає не лише заощадження коштів, а й показує “прозорість” дій розпорядника та зменшує корупційну складову при проведенні закупівлі.
На жаль, далеко не всі розпорядники бюджетних коштів розуміють переваги допорогових закупівель, тому прийняття змін до закону “Про публічні закупівлі”, які вже проголосовані Верховною радою України у вересні 2019 року є чи не єдиним способом змусити замовників проводити закупівлі на конкурентних засадах.
Матеріал підготовлений в рамках Антикорупційної ініціативи ЄС в Україні (EU Anti-Corruption Initiative) - найбільшої програми підтримки України з боку ЄС в сфері боротьби з корупцією. Програма фінансується ЄС та спів-фінансується і впроваджується Данською агенцією з міжнародного розвитку (DANIDA).
Вже не перший рік з часу прийняття Закону “Про публічні закупівлі” (надалі і- Закон) триває дискусія щодо необхідності проведення допорогових закупівель розпорядниками бюджетних коштів при здійсненні закупівель. Законом визначено, що замовники зобов'язані проводити конкурентний відбір постачальників, надавачів послуг, виконавців робіт при здійсненні закупівель від 200 тис.грн. - для товарів послуг та 1,5 млн. грн - для робіт. В той же час будь-який замовник може застосовувати систему “Прозоро” для відбору постачальників на суми менші від визначених в Законі (допорогова закупівля) для отримання економії бюджетних коштів.
Не дивлячись на те, що проведення допорогових закупівель не є обов'язковим, тим не менш багато місцевих рад вже прийняли прогресивні рішення про застосування допорогових закупівель у своїй роботі.
Минулого року ЦПСА звертався до Новгород-Сіверської міської ради із запитом надати інформацію чи існують у раді розпорядження, які б регламентували проведення допорогових закупівель самою радою та підконтрольних їй комунальних підприємств та установ. У відповідь отримано відповідь, що “всі закупівлі здійснюються відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі». Тобто ніякого окремого розпорядження щодо застосування допорогових закупівель в Новгород-Сіверській міській раді немає.
Чи застосовують допорогові закупівлі у Новгород-Сіверській міській раді?
Згідно даних системи “Прозоро” у 2018 рік Новгород-Сіверська міська рада провела 72 процедури закупівлі, з них 64 завершилися підписанням договорів. Загальна очікувана вартість цих закупівель становила 9,68 млн. грн. При цьому відкриті торги проводились лише 1 раз, всі інші закупівлі були проведені через процедури звітування, тобто шляхом укладання прямого договору з постачальниками\надавачами послуг\ виконавцям робіт. Жодного разу за цей рік Новгород-Сіверська міська рада не намагалася провести конкурентний відбір постачальників через допорогову закупівлю.
У вартісному еквіваленті: очікувана вартість відкритих торгів становила 3,38 млн. грн (34,9% ) від загальної суми закупівель, процедури звітування - 6,3 млн.грн (65,1 %).
З огляду на фактичну відсутність конкурентних процедур закупівель в Новгород-Сіверській міській раді середній відсоток економії від використання системи Прозоро становив 0,015% (41 тис.грн. економії отримано виключно за рахунок єдиної закупівлі через відкриті торги).
За перше півріччя 2019 року ситуація із закупівлями в Новгород-Сіверській міській раді майже не змінилася. З 45 проведених закупівель 41 закупівлю проведено через звітування про укладені договори, 4 через переговорну процедуру. Або ж у вартісному вимірі: при загальній очікуваній вартості закупівель на 2,78 млн. грн - 77% становили закупівлі проведені через укладання прямих договорів ( на суму 2,14 млн.грн); 23% закупівель закупівель - переговорні процедури ( на суму 642 тис.грн). Тобто за вказаний період всі процедури закупівель були неконкурентними. Зрозуміло, що і середній відсоток економії бюджетних коштів при цьому становив 0%.
Варто зазначити, що у випадку наявності в Новгород-Сіверській міські раді окремого Положення, яке б встановлювало процедуру проведення допорогових закупівель хоча б від 50 тисяч гривень, ще 39 процедур могли бути проведені через торги та дати певний відсоток економії.
Ще одним з розпорядників бюджетних коштів, що постійно здійснює закупівлі є Управління освіти Новгород-Сіверської міської ради. За 2018 рік Управлінням було проведено 222 закупівлі через систему “Прозоро”, 209 з яких були успішними. Загальна вартість по всім завершеним закупівлям при цьому становила 11,4 млн. грн. Співвідношення типів процедур, які були проведені Управлінням освіти Новгород-Сіверської міської ради показує, що більшість проведених закупівель проведено через процедуру звітування про укладений договір (197 закупівель на суму 11,41 млн.грн), що склало 94,26% від загальної кількості. Відкриті торги проводили 5 разів ( на суму 2,3 млн.грн_) - 2,4% , переговорна процедура - 4 (1,91% на суму 2,3 млн.грн.). І хоча Управління освіти намагалося проводити допорогові закупівлі у 3х закупівлях, звичайно це істотно не вплинуло на економію коштів, за 2018 рік середня економія склала 0, 36% або 1,5 млн.грн.
За пів року 2019 Управлінням освіти було завершено 71 процедуру закупівель на загальну очікувану вартість 4,6 млн. грн. При цьому 67 закупівель (94,4%) становили закупівлі проведені через звітування про укладені договори на суму 2,2 млн. грн, 4 процедури на суму 2,4 млн. грн - переговорна процедура (5,6% ). Допорогові закупівлі в цей період не використовувалися замовником взагалі. Застосування виключно не конкурентних процедур закупівлі привело до нульової економії бюджетних коштів у першій половині 2019 року.
Отже, як бачимо, застосування допорогових закупівель у містах з невеликим бюджетом є особливо актуальним. Адже через невеликі суми закупівель, які проводяться, кількість конкурентних процедур значно менша (або взагалі відсутня) порівняно із процедурами без конкурентного відбору постачальників. Така ситуація не дає змогу замовнику додатково економити бюджетні кошти, адже це є однією з цілей створення системи “Прозоро”.
Крім того застосування допорогових закупівель дає не лише заощадження коштів, а й показує “прозорість” дій розпорядника та зменшує корупційну складову при проведенні закупівлі.
На жаль, далеко не всі розпорядники бюджетних коштів розуміють переваги допорогових закупівель, тому прийняття змін до закону “Про публічні закупівлі”, які вже проголосовані Верховною радою України у вересні 2019 року є чи не єдиним способом змусити замовників проводити закупівлі на конкурентних засадах.
Матеріал підготовлений в рамках Антикорупційної ініціативи ЄС в Україні (EU Anti-Corruption Initiative) - найбільшої програми підтримки України з боку ЄС в сфері боротьби з корупцією. Програма фінансується ЄС та спів-фінансується і впроваджується Данською агенцією з міжнародного розвитку (DANIDA).
Читайте також |
Коментарі (0) |