реклама партнерів:
Головна › Новини › ПОДІЇ

Чернігівські освітяни стривожені проектом закону "Про освіту"

Звернення
щодо проекту Закону України «Про освіту»


Комітет Чернігівської обласної організації Профспілки працівників освіти і науки України звертається з приводу проекту Закону України «Про освіту» (№ 3491 від 19.11.2015).

Не заперечуючи необхідність реформування освітньої галузі, вважаємо, що новий закон не повинен погіршувати становище учасників навчально-виховного процесу.

Проте, до проекту Закону України «Про освіту» внесено ряд норм, з якими не можна погодитись.

По-перше, ч. 5 та ч. 7 ст. 11 законопроекту містять норми про мінімальну наповнюваність класів базової середньої освіти та мінімальну наповнюваність закладів профільної середньої освіти. У Чернігівській області 1579 класів шкіл ІІ та ІІІ ступенів мають наповнюваність менше 10 учнів. При чому у 215 школах ІІ та ІІІ ступенів 10 учнів не має жоден клас. На весь Варвинський, Новгород-Сіверський та Талалаївський райони кількість учнів на паралелі не досягає 100, а на Куликівський, Сосницький та Срібнянський – навіть 75 учнів. Відстань від дому до школи вже нині в ряді випадків перевищує 40 км. Неврахування демографічної ситуації призведе до того, що у деяких районах базові школи залишаться лише у райцентрах, а профільні будуть навіть не у кожному райцентрі. Таке «реформування» призведе не лише до масового звільнення працівників, а й до позбавлення значної частини учнів права на освіту. Так, в умовах нинішньої економічної ситуації та стану доріг ні батьки, ні органи влади не матимуть змоги забезпечувати навчання учнів за десятки кілометрів від дому.

По-друге, ч. 3 ст. 44 законопроекту передбачає прийняття всіх педагогічних працівників шляхом укладення трудового договору, в тому числі у формі контракту, за результатами конкурсного відбору. У той же час проект Трудового кодексу України, прийнятий у першому читанні, не передбачає такої форми трудового договору як контракт. Більш того, у п. 3 прикінцевих та перехідних положень проекту кодексу встановлено, що після набрання чинності Трудовим кодексом України раніше укладені трудові договори у формі контракту вважаються трудовими договорами, укладеними на визначений у них строк. Незрозуміло, чим педагоги відрізняється від державних службовців, медпрацівників чи працівників культури?

Чому саме педагогічні працівники мають прийматись за контрактом? Таке виокремлення педпрацівників із числа інших професій є дискримінацією за професійною ознакою. Крім того, законопроект передбачає обов’язкову сертифікацію педагогічних працівників один раз на п’ять років. Тобто, і так існуватиме механізм оцінки здатності подальшої роботи педагога.

Сертифікація і контракт є певним чином взаємовиключаючими. Галузь відчуває дефіцит кадрів. Контрактна форма, тобто строковий характер трудового договору, буде ще одним із мотивів відтоку педагогів, які шукатимуть роботу, що не буде тимчасовою.

Конкурсний відбір доцільно запроваджувати на престижні посади, де пропозиція перевищує попит. Однак, на даний час більшість посад педагогічних працівників із-за невідповідності складності праці рівню її оплати не вважаються престижними. Значна кількість посад взагалі залишаються вакантними. Тому забезпечити конкурсний відбір серед педагогічних працівників дошкільних, середніх та позашкільних закладів освіти, особливо сільської місцевості, не можливо. На відміну від вищих навчальних закладів, більшість закладів дошкільної, середньої та позашкільної є невеликими. Тому у випадку вибуття педагогічного працівника для того, щоб забезпечити виконання навчальних планів, прийняття нового працівника слід здійснювати в найкоротші терміни. Процедура конкурсного відбору є досить розтягнутою у часі, що призведе до зриву навчально-виховного процесу.

По-третє, ч. 3 та ч. 4 ст. 49 законопроекту передбачають, що максимальний обсяг навчального навантаження встановлюється законодавством. Навчальне навантаження – це робочий час педагогічного та науково-педагогічного працівника. Відповідно до ст. 45 Конституції України максимальна тривалість робочого часу має встановлюватись лише на рівні закону. Оскільки нині максимальний обсяг навчального навантаження визначається на рівні закону, тому перенесення регулювання цього питання на рівень підзаконних нормативних актів погіршує права працівників освіти та суперечить Конституції України.

По-четверте, ст. 50 законопроекту передбачає перехід на іншу систему оплати педагогічним працівникам за кваліфікаційні категорії. У той же час п. 9 розділу ХІІ «Прикінцеві та перехідні положення» обумовлює, що встановлення доплат за кваліфікаційну категорію педагогічним працівникам у встановлених статтею 50 цього Закону розмірах здійснюється після прийняття Кабінетом Міністрів України відповідного рішення. Таке формулювання може призвести до того, що з набуттям цим Законом чинності всі педагогічні працівники отримуватимуть однакові посадові оклади (незалежно від категорій, які вони мали до цього часу), поки не пройдуть сертифікацію і поки Кабінет Міністрів не прийме відповідного рішення. Новий закон не повинен погіршити умови оплати праці, які існували до цього та ставити їх у залежність від бажання Уряду.

Від імені освітян Чернігівщини просимо врахувати наші зауваження до проекту Закону України «Про освіту».

Голова обласної організації профспілки працівників освіти Т.А. Матвеєва



Теги:закон про освіту, профспілка працівників освіти


Читайте також



Коментарі (1)
avatar
1
Пане Адміністраторе! Ви знову затримуєте коментарі до публікації про пам'ятник афганцям у Носівці. Знову у комуняки перевага! Це в той час, як тема ця дуже хвилююча і актуальна. У багатьох людей відбувається переоцінка цінностей. І Ви просто зобов'язані слідкувати, навіть брати своєрідне шефство над публікаціями, подібними до публікації Пухи. Це ж є робочі елементи ДЕКОМУНІЗАЦІЇ, про яку стільки розмов!
avatar