«Регуляторний» обман
Газета Чернігівської міської ради надрукувала текст під заголовком «Повідомлення про оприлюднення регуляторного акта – проекту рішення виконавчого комітету Чернігівської міської ради «Про вартість проїзду в міському пасажирському транспорті у м.Чернігові». Далі йдеться, що «з метою одержання зауважень і пропозицій від фізичних та юридичних осіб» оприлюднюється проект про тарифи на проїзд. Сам проект не друкується — очевидно, задля економії місця в газеті. Дається посилання, де його можна прочитати: на Інтернет-сайті міської ради, а також у міському управлінні транспорту і зв’язку за такою-то адресою.
Думаю, далеко не у кожній сім’ї чернігівців є комп’ютер та ще й підключений до Інтернету. Також чернігівці навряд чи масово побіжать до управління читати проект. Тому так зване громадське обговорення проекту —не більше, ніж фікція.
Все ж народ треба якось підготувати морально й матеріально до отої нової «вартості проїзду», котра, як усі здогадуються, лише зросте. На скільки? «Проїзд у маршрутках подорожчає. До 1,5 гривні». Аргументація подорожчання така: «У Чернігові розмір тарифу на перевезення пасажирів не переглядався вже чотири роки». Оскільки в першому реченні йдеться про маршрутки, то, очевидно, мова про «перевезення пасажирів» саме в них.
Але ж тарифи на громадський транспорт міста переглядаються і підвищуються значно частіше. Зовсім не 4 роки тому було різке підвищення ціни на проїзд у тролейбусі. Одразу на 50 відсотків, з 40 до 60 копійок. Тоді вся чернігівська преса, за винятком, звичайно, видань влади, писала, що в Чернігові встановлено найвищий по Україні тариф на тролейбуси серед усіх обласних міст. Ще більше подивувало одночасне підвищення вартості місячного проїзного квитка у три рази! З 24 аж до 72 гривень. Лише так звані проїзні буденних днів (без права проїзду у вихідні і свята) подорожчали «всього» удвічі — до 48 гривень. Після кількох місяців цього експерименту 72-гривневі таки було скасовано, і тепер є єдиний проїзний для дорослих—за 48 гривень.
Цей відступ про тролейбуси може видатися читачеві незрозумілим. Але останніми роками в Чернігові відбувається дивна метаморфоза з цим наймасовішим видом громадського транспорту. Те, що тролейбусний парк добитий, давно відомо. Як і те, що оновлення його явно недостатнє. І ось з якогось часу тролейбусне управління стало запускати на ті ж тролейбусні маршрути звичайнісінькі автобуси на 25 — 30 пасажирів, куди насправді набивається люду нелічено, під зав’язку. Так от, для цього транспорту віднедавна придумано хитрий термін — «маршрутні автобуси». Мета — мотивувати три речі. Перше: хоч цей транспорт і ходить по звичайних тролейбусних маршрутах, у ньому тролейбусний проїзний не діє. Друге: в цьому транспорті ціна проїзду значно вища від тролейбусної — на сьогодні не 60 копійок, а гривня. Третє: тут нема безплатного проїзду для пенсіонерів, як у тролейбусі, — а це тисячі й тисячі пасажирів щодня.
Цими «маршрутними автобусами» заполонили тролейбусні маршрути. Качають з людей гроші, а відтак тролейбусну мережу можна й потроху згортати. Що й робиться. Можна простояти 40 — 50 хвилин навіть на двох основних магістралях міста — проспектах Миру і Перемоги – і не дочекатися жодного тролейбуса. При тому, що тут проходять аж по 4 (!) маршрути.
А тепер — про основне в цьому «регуляторному» фокусі. Про підміну понять, тобто термінології. Під поняттям «маршрутка» ми звично розуміємо мікроавтобуси. Це зручний і швидкий транспорт на 12 — 18 пасажирів. Ще кілька осіб можна брати на «стоячі» місця. Так от, відколи комунальні тролейбусники стали плутати свої забиті битком «маршрутні автобуси» з маршрутками? Цікавий ланцюжок вималювали: автобус — маршрутний автобус — маршрутка. Гра слів і гра в побори.
Якщо вже транспортники чомусь називають свої автобуси «маршрутками», то як тоді можна писати, що ціна на них «не переглядалася вже чотири роки». Ціна на них переглядалася всього 5 місяців тому: з 24 листопада 2007 року тариф склав рівно 1 гривню. До цього, нагадаємо, був 70 копійок. Подорожчання склало понад 40%.
Якщо планується підняти ціну в нормальних маршрутках у півтора рази, до півтори гривні, це, звичайно, теж прикро для нашого бідного по зарплатах міста. Але якщо під цю марку на цей же рівень протягують ціну на душогубки-автобуси, то це вже просто нахабно.
...Нещодавно о 10-ій вечора, відловивши в самому центрі міста чи не останній приблудний тролейбус, я розговорився з кондукторкою. Вона пояснила мені, що о цій порі тролейбусники, водії і кондуктори вже своє відпрацювали, тому транспорту на лінії й нема. А відпрацювали, бо хто буде працювати «за таку зарплату»? Тому тролейбусники шукають високооплачувану роботу в Києві.
Звичайно, водіям і кондукторам тролейбусів треба платити нормальну зарплату. Але, може, гроші є й тут, не лише в Києві? Де? Спробуйте поїхати тролейбусом із залізничного вокзалу, коли сюди приходить приміський поїзд із сотнями чи й тисячами пасажирів. Коли натовпи людей вихлюпують на перони й привокзальну площу, перед вокзалом не побачите жодного тролейбуса. І, схоже, це робиться СПЕЦІАЛЬНО, щоб викачати з людей побільше грошей. Зате площа аж вирує десятками маршруток і так званих «маршрутних автобусів». Відвезуть, куди завгодно. Поки що за гривню...
Коментарі (0) |