реклама партнерів:
Головна › Новини › 

Школярі Менського району скоро навчатимуться в освітніх округах

Перший район на Чернігівщині, єдиний на Лівобережжі, впроваджує цікавий проект реформування сільської освіти.
Так, саме Менський район виграв всеукраїнський конкурс на отримання солідного гранта (грошової допомоги) від Міжнародного банку реконструкції і розвитку. Цей банк реалізує підтриманий парламентом нашої держави проект «Рівний доступ та якісної освіти в Україні». У рамках проекту і про¬йшов конкурс «Оптимізація шкільної мережі». Менський райвідділ освіти за сприяння обласного освітянського управління підготував дуже цікавий і якісний проект і заслужено отримує грант — на суму 6 мільйонів 248 тисяч гривень. Той, хто знає про бідність нашої освіти, зрозуміє, що значить така сума для сільського району.
Якою ж досі була структура освіти на Менщині? 13 середніх шкіл (нині це називається ЗОШ, тобто загальноосвітні школи І — ІІІ ступеня), 15 ЗОШ І — ІІ ст., простіше кажучи, неповних середніх, або восьмирічок, дві початкові школи і Менська ра¬йонна гімназія. Плюс 13 до¬шкільних закладів, 4 позашкільні навчальні заклади, Степанівський навчально-виробничий комбінат, де учні освоюють переважно технічні професії.
За період з 2003 по 2007 рік учнів у районі поменшало на 1548 осіб. Понад півтори тисячі всього за кілька років! Майже третина шкіл (10) — малокомплектні, в них менше 50 учнів. У 17 школах, а це більше половини їх, відсутні 54 класи. Більш як по 3 на школу. Тобто у восьмирічці може бути не 8, а 5 класів, у середній школі – не 10, а 7. Ось така мережа, така динаміка.
Що ж передбачає проект, за яким навчання має зосередитися у чотирьох навчальних округах, довкола чотирьох базових шкіл? Це Менська гімназія і середні школи в Березні, Стольному і Дяговій.
Розповідає завідувач Мен¬ського районного відділу освіти Віктор ЄМЕЦЬ.
— Вікторе Миколайовичу, як ви виграли цей грант?
— В обласному управлінні освіти його начальник Анатолій Заліський запропонував нам, завідувачам райвідділів, підготувати такі проекти: план оптимізації та модернізації шкільної мережі. Кожен район подав такий проект. Ми пройшли обласний відбір, потім відбір у Міністерстві освіти і науки України, і саме наш проект був затверджений. Довелося двічі їздити в столицю, зустрічатися з представниками Світового банку, захищати проект, доводити, що він реальний і перспективний. Таких проектів було затверджено всього 6 по Україні.
— Докладніше — про модернізацію освіти.
— Насамперед великі кошти за проектом йдуть на повне переобладнання навчальних класів, закупівлю обладнання. Це комп’ютери, наочність, мультимедійні проектори, інтерактивні дошки, лінгафонний кабінет і так далі.
Найбільше коштів вкладається в реконструкцію шкіл: по 900 тисяч у середньому на школу, а загалом 3,6 мільйона гривень. На капітальні ремонти шкіл, зокрема дахів, фасадів, інтер’єрів. Школи мають набути якщо не європейського ви¬гляду, то принаймні щоб були належні умови для учнів. Також виділяються кошти для закупівлі автобусів для базових шкіл округу, якими підвозитимуться учні з інших шкіл.
Все це дозволить значно поліпшити якість навчання, насамперед учнів останніх, старших класів — 10-го і 11-го. Бо саме учні цих класів з усіх середніх шкіл округу будуть звозитися на навчання до центральної школи округу.
— Що буде з іншими школами округів?
— Зазначу, що і для нас, як і для всієї Чернігівщини, дуже болючою є проблема малокомплектних шкіл, бо бюджет школи формується згідно з кількістю учнів. Ми останніми роками не закрили жодної малої школи. Але щось треба робити. Наприклад, є така-то школа І — ІІІ ступеня, але в ній усього десь 60 учнів. Чи є тут потреба тримати й далі 10 — 11 класи з кількох учнів? Чи це повноцінний клас? Як дати в такій школі сучасні знання?
— Що натомість запропонують базові школи округів?
— Не просто навчання на сучасному рівні, з найкращим обладнанням. Тут буде, та вже й зараз є, профільне навчання, тобто поглиблене навчання предметів. Яких саме — обиратиме сам учень. Плюс акти¬візується гурткова робота. Буде професійна орієнтація.
Учні переходять на новітні освітні технології. Скажімо, досі у нас був лише один мультимедійний проектор – у Макошинській школі. Тепер буде кілька. Зміст навчання значно поглиблюється.
— Як почалася реалізація проекту?
— Часу у нас не так багато, адже вже з нового навчального року, тобто з 1 вересня, маємо почати працювати по-новому. Зараз Світовим банком завершується проведення тендерів на закупівлю обладнання, буде закуплене все найкраще, сучасне. А далі протягом цього року — величезний обсяг робіт зі встановлення цього обладнання, реконструкції базових шкіл.
— Всяка нова справа є неоднозначною. Розв’язуєте одні проблеми, зустрічаєтеся з іншими. Тут одна з них очевидна: з 14 середніх шкіл (разом з гімназією) ви залишаєте 4, тобто практично 9 середніх шкіл переводите у восьмирічки (скористаюся звичною термінологією). От і проблема, схожа на ту, коли в селі закривається школа.
— Так, це складне питання. Зазначу, що переведення школи з вищого ступеня в нижчий має здійснюватися лише за згодою жителів села, громади. Точно так, як і закриття школи загалом. Так що будемо вести роз’яс¬нювальну роботу серед селян.
— Але постає питання про працевлаштування частини вивільнених педагогів такої школи?
— Вирішуватимемо його двома способами. Частину вчителів працевлаштуємо в центральних школах округів. Але основне — в інших селах робитимемо школи повного дня. За досвідом Городні, де така школа працює. Діти тут будуть не лише вчитися, а й активно займатися в поза¬урочний час, на факультативах, у гуртках. Отже, буде робота і вивільненим від занять у випускних класах учителям.
Проект в Україні пілотний. Світовий банк буде уважно до нас придивлятися, вивчати, як ми проект реалізуємо, як реформуємо сільську освіту. Хочу ще раз акцентувати: проект стосується саме реформи сільської освіти. І ми вже маємо певний досвід, адже, наприклад, Менська районна гімназія — це за¬клад для учнів не лише райцентру, а й кількох довколишніх сіл. Саме тут вони вчаться в 10 — 11 класах. Тепер це буде поставлено на вищий рівень.
Можна зазначити, що все це, як то кажуть, — не від хорошого життя. А що робити, коли сільську освіту треба просто рятувати?! Сподіваємося, що й обласні інстанції всіляко допомагатимуть менянам у реалізації цього проекту. Бо зима вже фінішувала. А що там тієї весни та літа для такого обсягу робіт?!
Петро АНТОНЕНКО.
Менський район.





Коментарі (0)
avatar