Актуальне інтерв’ю. Як будуть перевіряти підприємців? Новації законодавства
Сьогодні в перипетіях існуючого законодавства та нових норм, що додаються до нього, нелегко розібратися навіть досвідченому юристу, що вже казати про «цивільних» громадян. Ось і нещодавно редакція отримала повідомлення з офіційних джерел про закінчення мораторію на перевірку господарюючих суб’єктів, однак уже через кілька днів такий мораторій, як виявилося, був подовжений.
Цього разу про нововведення, які будуть незабаром застосовуватися під час перевірок підприємців, розповідає юрист, голова Чернігівської міської молодіжної громадської організації «Молодіжна Спілка Юристів» Роман СЕМЕШКО.
— Як відомо, відповідно до чинного Податкового кодексу України, мораторій на фактичні перевірки (коли їх не можна було проводити) завершено, його термін закінчився 1 липня 2011 року. Однак цей термін подовжений на невизначений термін. Як на Вашу думку, із чим це пов’язано?
— 7 липня 2011 року в другому читанні Верховною Радою України було розглянуто та прийнято в цілому законопроект №8217 «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України (щодо вдосконалення деяких норм Податкового кодексу України), який подано на підпис Президенту України 18.07.2011 року (тобто на момент цієї розмови з Вами він поки що не набрав юридичної сили).
Незважаючи на це, є майже 99% упевненості, що він буде підписаний Президентом України й набере юридичної сили. Його норми досить важливі для підприємців, особливо тих, що працюють у сфері малого й середнього бізнесу, зокрема так званих «спрощенців» (що працюють на єдиній системі оподаткування).
— Розкажіть про його основні моменти.
— Він включає такі основні положення:
1. Фактичні перевірки податковими органами для «спрощенців» відміняються. Відповідно до Податкового кодексу, фактична перевірка проводиться без попередження платника податків.
У той же час термін мораторію на фактичні перевірки для інших субєктів підприємництва не продовжено.
2. За зверненням платників податків контролюючі органи зобов’язані надавати безоплатно консультації з питань практичного використання конкретних норм податкового законодавства протягом 30 календарних днів, що настають за днем отримання такого звернення вказаним контролюючим органом. При цьому за вибором платника податків консультація надається в усній, письмовій або електронній формі з дотриманням вимог закону щодо електронного документообігу та електронного цифрового підпису.
При цьому ось що важливо: «Не може бути притягнуто до відповідальності платника податків, який діяв відповідно до податкової консультації, наданої в письмовій або електронній формі, а також узагальнюючої податкової консультації зокрема на підставі того, що в майбутньому така податкова консультація або узагальнююча податкова консультація була змінена або скасована».
3. «Якщо платник податків оскаржує рішення податкового органу в адміністративному порядку до контролюючих органів та/або до суду, обвинувачення особи в ухиленні від сплати податків не може ґрунтуватися на такому рішенні контролюючого органу до закінчення процедури адміністративного оскарження або до остаточного вирішення справи судом. Це правило не поширюється на випадки, коли таке обвинувачення базується не тільки на рішенні контролюючого органу, а й доведено на підставі додатково зібраних доказів відповідно до вимог кримінально-процесуального законодавства України» (пункт 56.22 статті 56 ПК).
4. Посадові особи органу державної податкової служби можуть приступити до проведення документальної виїзної перевірки, фактичної перевірки за наявності підстав для їх проведення та за умови пред’явлення або надіслання відповідних документів.
— Такі аспекти стосуються всіх контролюючих органів чи лишень податківців?
— Ні, вказані вище положення стосуються перевірок, які здійснюються податковими органами. Необхідно зазначити, що зміни чекають і на інші контролюючі органи, які були наділені повноваженнями щодо перевірок підприємців. Так, зокрема 5 липня п. р. в першому читанні було прийнято за основу проект Закону України про особливості здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності щодо фізичних осіб − підприємців та юридичних осіб, які застосовують спрощену систему оподаткування, обліку та звітності.
— Але про це давайте також поговоримо іншим разом, як і про те, які повинні бути документи в працівників податкових органів, що здійснюють перевірку бізнесу.
— Згоден, тим більше, що ці питання вже найближчим часом будуть не менш актуальні.
Спілкувався Сергій КОРДИК, газета "Біла хата"
Як захищені підприємці на Чернігівщині? Дивитися на сторінці: http://siver.com.ua/news/jak_zakhishheni_pidpriemci_na_chernigivshhini/2011-06-29-8265
При використанні частково або повністю публікації посилання на газету «Біла хата» обов’язкове.
Цього разу про нововведення, які будуть незабаром застосовуватися під час перевірок підприємців, розповідає юрист, голова Чернігівської міської молодіжної громадської організації «Молодіжна Спілка Юристів» Роман СЕМЕШКО.
— Як відомо, відповідно до чинного Податкового кодексу України, мораторій на фактичні перевірки (коли їх не можна було проводити) завершено, його термін закінчився 1 липня 2011 року. Однак цей термін подовжений на невизначений термін. Як на Вашу думку, із чим це пов’язано?
— 7 липня 2011 року в другому читанні Верховною Радою України було розглянуто та прийнято в цілому законопроект №8217 «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України (щодо вдосконалення деяких норм Податкового кодексу України), який подано на підпис Президенту України 18.07.2011 року (тобто на момент цієї розмови з Вами він поки що не набрав юридичної сили).
Незважаючи на це, є майже 99% упевненості, що він буде підписаний Президентом України й набере юридичної сили. Його норми досить важливі для підприємців, особливо тих, що працюють у сфері малого й середнього бізнесу, зокрема так званих «спрощенців» (що працюють на єдиній системі оподаткування).
— Розкажіть про його основні моменти.
— Він включає такі основні положення:
1. Фактичні перевірки податковими органами для «спрощенців» відміняються. Відповідно до Податкового кодексу, фактична перевірка проводиться без попередження платника податків.
У той же час термін мораторію на фактичні перевірки для інших субєктів підприємництва не продовжено.
2. За зверненням платників податків контролюючі органи зобов’язані надавати безоплатно консультації з питань практичного використання конкретних норм податкового законодавства протягом 30 календарних днів, що настають за днем отримання такого звернення вказаним контролюючим органом. При цьому за вибором платника податків консультація надається в усній, письмовій або електронній формі з дотриманням вимог закону щодо електронного документообігу та електронного цифрового підпису.
При цьому ось що важливо: «Не може бути притягнуто до відповідальності платника податків, який діяв відповідно до податкової консультації, наданої в письмовій або електронній формі, а також узагальнюючої податкової консультації зокрема на підставі того, що в майбутньому така податкова консультація або узагальнююча податкова консультація була змінена або скасована».
3. «Якщо платник податків оскаржує рішення податкового органу в адміністративному порядку до контролюючих органів та/або до суду, обвинувачення особи в ухиленні від сплати податків не може ґрунтуватися на такому рішенні контролюючого органу до закінчення процедури адміністративного оскарження або до остаточного вирішення справи судом. Це правило не поширюється на випадки, коли таке обвинувачення базується не тільки на рішенні контролюючого органу, а й доведено на підставі додатково зібраних доказів відповідно до вимог кримінально-процесуального законодавства України» (пункт 56.22 статті 56 ПК).
4. Посадові особи органу державної податкової служби можуть приступити до проведення документальної виїзної перевірки, фактичної перевірки за наявності підстав для їх проведення та за умови пред’явлення або надіслання відповідних документів.
— Такі аспекти стосуються всіх контролюючих органів чи лишень податківців?
— Ні, вказані вище положення стосуються перевірок, які здійснюються податковими органами. Необхідно зазначити, що зміни чекають і на інші контролюючі органи, які були наділені повноваженнями щодо перевірок підприємців. Так, зокрема 5 липня п. р. в першому читанні було прийнято за основу проект Закону України про особливості здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності щодо фізичних осіб − підприємців та юридичних осіб, які застосовують спрощену систему оподаткування, обліку та звітності.
— Але про це давайте також поговоримо іншим разом, як і про те, які повинні бути документи в працівників податкових органів, що здійснюють перевірку бізнесу.
— Згоден, тим більше, що ці питання вже найближчим часом будуть не менш актуальні.
Спілкувався Сергій КОРДИК, газета "Біла хата"
Як захищені підприємці на Чернігівщині? Дивитися на сторінці: http://siver.com.ua/news/jak_zakhishheni_pidpriemci_na_chernigivshhini/2011-06-29-8265
При використанні частково або повністю публікації посилання на газету «Біла хата» обов’язкове.
Читайте також |
Коментарі (0) |