Ігор | Дата: П'ятниця, 18-Січ-13, 11:07 | Повідомлення # 1 |
Група: Редактор
Повідомлень: 10
Нагороди: 0
Статус: Відпочиває
| Є в нас один добрий знайомий , а в Еспанії живе його приятель, з яким вони колись воювали на одному фронті.
На одному фронті, це так, але по різні боки: один - в інтернаціональній бригаді, другий - в еспанській армії генерала Франка.
Що ж їх єднає? А єднає їх Росія: вони обидва, як прийнято казати, люди російської культури.
Так само у двадцятих роках минулого століття, у Києві, серед інших членів Ланки -МАРС'а, що їх великою мірою в'язала особиста симпатія: чи дружба , були вчорашній повстанець Грицько Косинка та недавній чекіст Дмитро Фальківський . А єднала їх Україна.
Разом вони і на смерть пішли як "терористи-білоґвардійцї " в грудні 1934 року...
А тепер - маленький екскурс у нашу недавню історію.
Мова ітиме про людей, котрі колись перебували по різні боки од лінії фронту.
Згідно із тими відомостями, котрі доходили до мене в ті часи і пізніше, серед радянських партизанів можна виділити чотири окремі групи чи категорії.
1. Влітку 1941 року , під час загального відступу (що його хтось назвав "великим драпом"), деякі відламки радянської армії уникли полону, переховуючись по лісових хащах.
Про один з таких загонів оповідає Яр Славутич у поемі "Донька без імені". Скільки там правди - істини, а скільки поетичної фантазії, судити не беруся... Доля таких загонів, очевидно , склалася по-різному. Не виключено, що деякі з них увійшли згодом до інших, керованих з Москви, партизанських угруповань.
2. Колись мій добрий приятель - польсько-російський літера- тор Ігор Шенфельд запитав мене, чи знаю я українського письменника на ім'я Кузьма Гриб. Я тоді не знав. Шенфельд оповів, що це був шкільний вчитель, який навласнуруч організував групу підпільників , що згодом перейшла й до бойових операцій. А оскільки там не було належного чекістського керівництва, Грибові інкримінували чи то шпигунство на користь німців , чи то ще якийсь фантастичний злочин, і він потрапив до того самого концтабору, що й Шенфельд.
Тепер, коли під рукою сумний довідник "З порога смерти", я міг би докладніше оповісти історію Кузьми Гриба, але натомість раджу відкрити згаданий довідник на сторінках 147 -150.
Анатолія Дімарова, який також очолював бойову групу підпільни- ків, якось щасливо оминула доля Кузьми Гриба.
Звертаю увагу, що Дімаров походить з репресованої родини - батько загинув не знати, коли й де - але це не перешкодило й йому бути радянським патріотом.
Таких стихійних -імпровізованих підпільних груп постало було на Україні чимало.
Якщо вони переходили до терористичних актів, їх можна назвати другою групою партизанів.
У Курську , що був тоді "під німцями", я знав Богдана Скрипу - це був син Ганни Скрипи-Козловської, єдиної жінки серед підсудних на грудневому процесі 1934 р. Вона - так само ,як Василь Мисик, потрапила до групи тих , чиї справи було спрямовано на дослідження. "Дослідили" її до п'ятьох років і вона померла : на туберкульозу у таборі на Ведмежій Горі.
- А де Богдан? - запитав я колись у Богданового дядька. - А він зник: пішов у підпілля...
Якщо не помиляюсь, ніженський сліпий герой Батюк також походив з розкуркулених чи репресованих.
Але тих, що ставали старостами й поліцаями з ненависти до радянського ладу - за принципом : "хоч із чортом - аби проти більшовиків" - було, мабуть , більше...
3) Третя група радянських партизанів суто військова. Це вишколені для терористичної діяльности і саботажу парашутисти.
Їх скидали в тих районах, де не було підпільного прорадян- ського руху.
Восени 1944 р. команди парашутистів скинено на Словаччині та Мадьярщині...
Мені відома доля групи парашутистів, скинених - правдоподібно в кінці 1942 р. поблизу Богодухова. Навесні 1945 р. в Інсбруку мій супутник, колишній богодухівський бургомістр Павло Данилович Л., зустрів знайомого. Це був зарозумілий, переконаний у своїй вищості тип на ймення Альошка; ім'я, до речі, ніяк не пасувало до його пихатості.
- Знаєте, - сказав мені пізніше бургомістр,—він повісив чотирьох парашутистів.. ..
4). Переходжу, нарешті, до четвертої - найважливішої - групи радянських партизанів.
Прихід німців українське селянство у масі своїй сприйняло як звільнення від колгоспного рабства (див. книгу Н. Февра "Солнце всходит на Западе" , а також моє післяслово до поеми "Село в безодні"). Евфорія протривала недовго, і вона ще не затихла, як у північно-східньому закутку України почав діяти партизанський загін Сабурова. Селяни попросили у німців зброї, тож німці озброїли деякі села - зокрема мені називали Середину Буду, яка (протягом двох років) прова- дила війну з партизанами.
Перше, що ми побачили, повернувшись влітку 1942 р. з Курська на Україну, був плакат, де повідомлялося, що в с. Володькова-Дівиця за вбивство німецького військовослуж- бовця розстріляно 100 осіб.
Навесні 1943 р. - казали: за вбивство двох німецьких солдатів та за двічі спалений чи зірваний міст на Острі - знищено - розстріляно і спалено живцем - село Козари. Загинуло -за моїми тодішніми даними-3860 осіб, врятувалося 11. За даними довідника "Чернігівщина" загинуло 3908.
У перші дні війни в Кагарлицькому лісі, в урочищі з поетичною назвою Дупине, викопано землянки і навезено туди чималу кількість меду і спирту - готувалася база для парти- занів. Але хлопці з хутора Твані мед той із'їли, а спирт випили.
Невдовзі після приходу німців жандармерія заарештувала там десятьох парубків і чоловіків молодшого віку, в тому числі двоюрідного брата моєї матері Василя Топольського.
Коли ми повернулися на Україну, батько звернувся до ніженського адвоката Гордона, щоб той довідався про долю нашого родича. Той дізнався, що селян з хутора Твані тримали в Чернігівській в'язниці, але коли партизани забили десь поблизу вісімнадцятьох солдатів, німці наказали розстрі- ляти усіх в'язнів - разом 750 душ .
Не знаю, наскільки це правда, бо дочка Василя Топольського запевняє, що батько загинув на фронті...
Коли, десь 1921-го чи 1922 року Лютий-Лютенко, один з наших правобережних отаманів (його спогади вийшли в Канаді під назвою "Вогонь з Холодного Яру") , усвідомив: його терористичні акти супроти радянської влади викликають такі жорстокі репресії, що тими актами він лише завдає лиха-шкоди українському народові, то він залишив Україну і подався на Захід...
Але для чекістів і партійців, котрі очолювали партизанські загони четвертої групи , такі міркування аж ніяк не були характерні...
Селянська евфорія довго не протривала: колгоспів на Україні не розпустили, землею не наділили (тоді ще міцною була та єдність хлібороба й землі, яку тепер втрачено ).
Розстріл євреїв, який буквально жахнув інтеліґенцію, села майже не зачепив: адже на селах євреїв фактично не залиши- лося.
Навесні 1942 р. відбувся перший вивіз молоді на працю до Німеччини. Тож на Лівобережжі насамперед вирядили дезертирів радянської армії, яких чимало залишалося по селах, а також найзапекліших активістів, чиїми руками проведено розкуркулення й голод.
У нашому селі старий селянин міркував уголос: -А нам що? За царя робили, за совєтів робили, прийдуть німці - на німців робитимемо...
Комсомолець доніс на старого, і того розстріляли. Тепер цього комсомольця відправили до Німеччини. Але Німеччина нікого ще не лякала: я знав таких, що вербувалися самі - хотіли побачити світу..
Щойно коли почали надходити розпачливі листи , люди переконалися, що це "не ті німці", яких вони знали з Першої світової війни.
А брунатні "господарники" ,які перебрали владу від чемних і коректних військовиків, виявилися - в більшості - дикою звіриною.
Після другого набору молоді (під осінь 1942 р.) були вже достатні передумови для партизанського руху не лише по містах і містечках, а також і по селах.
Якщо залишені для партизанської діяльности на території Росії партійці та "гепеушники" (як їх тоді звали в народі) мали подвійне завдання: терористичними актами завдавати шкоди німецькій армії та - головно! - тримати народ у переконанні, що окупація тимчасова, що німці не всесильні, а справжніми господарями країни лишаються партія і уряд на на чолі з батьком Сталіним, то на Україні їхня діяльність мала характер потрійний: крім перших двох завдань, вони мали ще третє - хто зна , чи не головне- винищувати німецькими руками український народ. Адже кожен удар по німецькій армії водночас був - як свідчать цифрові дані - набагато сильнішим ударом по Україні.
Першою жертвою чекістських партизанів на Ніженщині - ще восени 1942 р. - став молодий священик Іван Шмань, який прибув з Волині до глухого села Кукшин. Йому відрізали вуха, ніс, вийняли очі, а щойно тоді забили.
Федоров-Костиря у кимось записаних спогадах свідчить,що перший рейс його загону був до села Заудайці - щоб знищити там українських націоналістів...
За офіційними даними виходило, що партизани на Чернігівщині знищили понад двадцять тисяч німецьких вояків (згадалося мені Суворовське: "Пиши десять тысяч - чего их мертвых жалеть") .Але там додано: "окупантів і їх посібників".
А це вже щось інше ...
Очевидно , до тих двох знищених дивізій зараховано поліцаїв і старост.
Мені зокрема відомі такі випадки:
Напровесні 1943 р. партизани захопили трьох поліцаїв із села Кагарлики (імен не знаю) і розстріляли на кладовищі в селі Переяслівка.
Влітку того ж року замордували молоденького кагарлицького поліцая на прізвище Хвостик.
Котроїсь ночі партизани зайняли село Мильники - під самим Ніженом, тоді був забитий поліцай на прізвище Градобик, а інші відстрілювалися з будинку поліції. Іван Хомич був удома, тож партизани оточили й підпалили його хату. Стріляючи з вікон , він кількох забив чи поранив, а тоді вискочив з вогню, кольбою забив ще одного і - під кулями- втік. А хата, разом із жінкою та близнюками-немовлятами, згоріла.
Тож немає сумніву: на Чернігівщині забито кілька тисяч поліцаїв і старост.
Тут я хочу трохи докладніше зупинитись на ролі,яку відіграва- ли тоді ці дві щойноназвані категорії.
Частина з них (припускаю, що менша...) це були сліпі і слухняні виконавці німецьких наказів та розпоряджень.
Але інші намагалися зробити все можливе, щоб рятувати людей, скажімо - від вивозу на працю до Німеччини. Наведу конкретні випадки. Ніженський "районшеф" Сидорець походив з села Вертіївка (колись - Веркіївка...). Через перекладача він знайшов дорогу до шефа німецьких господарників - і досягнув, що вертіївську молодь було врятовано восени 1942 р. від набору до Німеччини.
Це саме зробив у Крутах Іван Бутко, який був спочатку старшим поліцаєм, а згодом - старостою.
Коли Україною, після Сталінграду, брели поодинці італійські солдати, вони не залишили на нашій землі злої пам'яті, так само і в них про наш народ склалося добре враження. Натомість мадьяри верталися організованими бандами до кілька- десят чоловік - і займались грабунками.
Наша поліція їх роззброювала, але чи були криваві сутички, про це не маю відомостей.
На моїх очах кагарлицький поліцай Прядка затримав невеличку групу угорських , чи пак мадьярських, грабіжників на чолі з офіцером. Зброї вони не мали...
До нашого парубоцького товариства в селі одного вечора чогось затесався п'яний німець. Десь він подівся... Коли прибігає один з підлітків: "Німець Палажку (а може Параску?- не пригадую...) насилує!" На щастя, з нами був поліцай Халимон. Він буквально в останню хвилину -зі словами:"Нікс ґут!" -стягнув за плечі німця з ошелешеної дівки...
Навесні 1943 р. на 3ахід для війни з УПА ( Українською Повстансь- кою Армією, першим організатором якої був отаман Тарас Бульба
-Боровець, який не мав нічого спільного з "бандерівцями") спрямовано три партизанські "дивізії" : Ковпака, Сабурова і Федорова. А хлопці тим часом співали:
Не за Сталіна й не за Суворова І не за Гітлера, на розум хворого, За Вкраїну йдем, за безмежную, І від Фріца і від Йоськи незалежную.
Пісня автентична - я її чув, а записоної не бачив.
Полемізуючи з автором "Шляху невідомого" , Наум Коржавин у книзі " В соблазнах кровавой зпохи" наводить вислів Петра Вершигори (цитую в скороченні) :
"После войны я командовал всеми войсками, действовавшими против бандеровцев (...) И пришел к парадоксальному для многих выводу: никаких бандеровцев практически нет, а есть только маленькая групка студентов - националистов , а остальное - мужики, которые не хотят в колхозы.
(Вершигора запропонував зупинити колективізацію , але його пропозицію з обуренням відкинули. Цитую далі.)
И тогда я понял, что ничего разумного тут сделать не смогу (..), и остается мне только одно - стать бессмысленным палачом своего народа. И я попро- сился в отставку по болезни . "
Але для інших командирів, котрі увійшли до партизанського керівництва з партійних та чекістських органів, українсь- кий народ, починаючи від харківських націонал- комуністів та київських неоклясиків і закінчуючи галицькими юнаками, котрі начиталися Донцова , був суцільно ворожим і зненавидже- ним.
Події тих часів боллюче заторкнула Софія Майданська в повісті "Діти Ніоби".
Наводжу невеличкий уривок.
Первісна природа, очманіла від болю і запаху крові, мов гниле мотуззя, розриває закони праведної моралі, вона відмовляється відповідати добром на зло і підставляти ліву, як б'ють по правій, _______________
а надто коли бачить однолітків, однокласників, підвішених ков- паківцями за ноги, а голови занурені в муравлище: великі руді мурахи мініатюрними гострими щелепами моторно обгризають обличчя, аж доки не залишається лискучий відполірований череп… Хижієш, звироднюєшся, коли потрапляєш в капкан при- шпиленого багнетом до їхніх грудей аркуша із веселими куплетами:
Кто от нас удрать не смог, Прячет голову в песок, Муравей подумал – жопа, І хохла под водку слопал…
А тепер повернімося до питання, заторкненого на початку цієї статті, де я навів як приклад двох представників російської культури і двох творців культури української.
Єднало їх те, що - спрощено - можна назвати "національною ідеєю".
Чи можливе щось подібне в нинішньому Києві?
Чи може якась незглибна, ірраціональна приязнь з'єднати колишнього бійця УПА з учасником ковпаківського рейду? Думаю, що не може. Бо немає в них нічого спільного: для одного святинею була і лишається Україна, для другого- комунізм, батько Сталін, а десь у глибині - байдуже, чи він з Рязані, чи з Котельви - єдина Росія.
З першої групи зосталися серед живих, мабуть, лише одиниці, а з них наймолодші мають понад вісімдесят років.
Представників другої групи значно більше: чейже вони не пройшли через табори, а додає сил і підтримує їх сві- домість, що вони сповнили свій довг перед "родіною".
Щодо двох молодших поколінь, то на Заході їх підтримували і розповіді живих свідків і збережена - наскільки можливо -пам'ять загиблих.
На Сході їм протидіяла безугавна пропаґанда, незмінна протягом півсторіччя.
Відомо, що слова (які б вони не були) переконують людину куди певніше, ніж факти. Та, на щастя, протягом останніх двадця- тьох років ця пропаганда втратила свій офіційний характер.
А що ми, українці, народ не злопам'ятний (дехто нарікав, що у нас взагалі нема історичної пам'яти...) ненависть до батька не переходить на сина, роди в нас не ворогують, Капулетті й Монтеккі відомі лише з красного пись- менства, - то покладімо надії на покоління, яке щойно набирається сили.
|
|
| |