"Розлив історії на трьох" припиняє Новгород- Сіверський
Це так назвав наше недавнє трактування історії відомий новгород- сіверський патріот, а зараз - заступник голови Новгород- Сіверської районної державної адміністрації Борис Домоцький. Відкриваючи науково- практичну конференцію з нагоди 1025- річчя міста над Десною.
Звісно, ця дата умовна, але акценти Борис Степанович розставляє по-державницьки: "У час, коли йде священна війна українського народу проти російських окупантів, ми повинні розуміти, що Новгород- Сіверський - це не тільки край лицарів меча і щита, але і край українського волелюбного козацтва".
Досі в Новгород- Сіверщині вся історія крутилася навколо "Слова о полку Ігоревім", яке, звісно, приписувалося народові, якого й на світі тоді ще не було. А, скажімо, історія міста, яке 25 років було ідейним центром українства взагалі - замовчувалася. Скажімо, мало хто з істориків навіть знає, що саме в Новгороді- Сіверському архімандрит монастиря, що тепер належить московському патріархату, Єфстафій Пальмовський писав про потребу автокефалії (незалежності) українсько- білоруської церкви.
Тож і виступи ряду дослідників відкривали нові сторінки історії краю, що оминалися. Сергій Павленко, шеф-редактор журналу "Сіверянський літопис", цікаво і доказово розповів про військо шведського короля Карла ХII, про його зустріч з гетьманом Мазепою. "Петрор Перший застосовував тактику випаленої землі, а російська пропаганда була така ж брехлива, як і тепер" - говорив дослідник доби Мазепи.
Роман Луценко, науковий співробітник музею "Історія Десятинної церкви" (Київ), у доповіді "Сприйняття полону у часи Ігоря Святославовича" довів тяглість сприйняття теперішнього лозунгу "Рабів до раю не пускають".
Нові дані за матеріалами археологічних розкопок повідомили доцент Чернігівського національного педагогічного університетут імені Т.Шевченка Олена Черненко, науковий співробітник цього ж вузу Роман Кравченко, науковий співробітник НАІЗ "Чернігів стародавній" Тетяна Новик. Олександр Пархоменко, науковий співробітник Ніжинського державного університету імені М.Гоголя, доповів про дослідження давньоруських старожитностей в околицях Ніжина.
Олег Ярошенко, аспірант Центру пам' яткознавства НАН України, досліджував стан збереження княжого терему у Новгороді- Сіверському. Викладач Ніжинського університету імені М.Гоголя Іван Кедун розповів про виробництво селітри у місті за матеріалами археології.
Малодосліджену тему - євреї у Новгороді- Сіверському доповідала Вікторія Мудрицька, завідувачка відділу Чернігівського історичного музею імені В. Тарновського.
Автор цього повідомлення говорив про відродження української півночі на початках 1990-х років і передав для музею газети "Громада" та "За Україну" ("Сіверщина"), які багато вплинули на пробудження тутешніх українців. Довелося сказати і про теперішню ганьбу, коли пам'ятки давньої історії мають адреси з іменами комуністичних терористів...
... А пізно ввечері, проходячи повз гурт молоді біля стін Спасо- Перображенського монастиря, ща його Кучма передав московському патріархату, почув як розказує парубок: "Я монаху кажу "Слава Україні!", а він морду верне!". Живе Україна!
Василь ЧЕПУРНИЙ
Звісно, ця дата умовна, але акценти Борис Степанович розставляє по-державницьки: "У час, коли йде священна війна українського народу проти російських окупантів, ми повинні розуміти, що Новгород- Сіверський - це не тільки край лицарів меча і щита, але і край українського волелюбного козацтва".
Досі в Новгород- Сіверщині вся історія крутилася навколо "Слова о полку Ігоревім", яке, звісно, приписувалося народові, якого й на світі тоді ще не було. А, скажімо, історія міста, яке 25 років було ідейним центром українства взагалі - замовчувалася. Скажімо, мало хто з істориків навіть знає, що саме в Новгороді- Сіверському архімандрит монастиря, що тепер належить московському патріархату, Єфстафій Пальмовський писав про потребу автокефалії (незалежності) українсько- білоруської церкви.
Тож і виступи ряду дослідників відкривали нові сторінки історії краю, що оминалися. Сергій Павленко, шеф-редактор журналу "Сіверянський літопис", цікаво і доказово розповів про військо шведського короля Карла ХII, про його зустріч з гетьманом Мазепою. "Петрор Перший застосовував тактику випаленої землі, а російська пропаганда була така ж брехлива, як і тепер" - говорив дослідник доби Мазепи.
Роман Луценко, науковий співробітник музею "Історія Десятинної церкви" (Київ), у доповіді "Сприйняття полону у часи Ігоря Святославовича" довів тяглість сприйняття теперішнього лозунгу "Рабів до раю не пускають".
Нові дані за матеріалами археологічних розкопок повідомили доцент Чернігівського національного педагогічного університетут імені Т.Шевченка Олена Черненко, науковий співробітник цього ж вузу Роман Кравченко, науковий співробітник НАІЗ "Чернігів стародавній" Тетяна Новик. Олександр Пархоменко, науковий співробітник Ніжинського державного університету імені М.Гоголя, доповів про дослідження давньоруських старожитностей в околицях Ніжина.
Олег Ярошенко, аспірант Центру пам' яткознавства НАН України, досліджував стан збереження княжого терему у Новгороді- Сіверському. Викладач Ніжинського університету імені М.Гоголя Іван Кедун розповів про виробництво селітри у місті за матеріалами археології.
Малодосліджену тему - євреї у Новгороді- Сіверському доповідала Вікторія Мудрицька, завідувачка відділу Чернігівського історичного музею імені В. Тарновського.
Автор цього повідомлення говорив про відродження української півночі на початках 1990-х років і передав для музею газети "Громада" та "За Україну" ("Сіверщина"), які багато вплинули на пробудження тутешніх українців. Довелося сказати і про теперішню ганьбу, коли пам'ятки давньої історії мають адреси з іменами комуністичних терористів...
... А пізно ввечері, проходячи повз гурт молоді біля стін Спасо- Перображенського монастиря, ща його Кучма передав московському патріархату, почув як розказує парубок: "Я монаху кажу "Слава Україні!", а він морду верне!". Живе Україна!
Василь ЧЕПУРНИЙ
Читайте також |
Коментарі (0) |