Росія стає найбільшою мусульманською державою
Політики та експерти визнають, що мусульманiзація Росії -- це нова реальність. Говоримо про нюанси з Андрієм Окарою, відомим російським політологом, та Олексієм Малашенком, співголовою програми "Релігія, суспільство та безпека" в Московському центрі Карнегі.
-- Отже, панове, як так сталося, що держава, четверта за кількістю християнського населення на землі, стала новітнім центром мусульманізації?
А. Окара: -- По-перше, з великих мiст Росії тікає соціально активне слов'янське населення, люди, які відчувають у собі потенціал до бiльшої самореалізації, й емігрують з цією метою. За останні чотири роки з цiєї країни виїхало приблизно стільки людей, скільки з усієї колишньої Російської iмперії за час усіх революційно-воєнних подій на її території у 1917 -- 1921 роках.
Треба розуміти, що відтік кількох мільйонів найактивнiшої частини населення просто критично впливає на конкурентоздатність країни. З іншого боку, зі Сходу і Півдня в країну в'їжджають мільйони мігрантів із зовсім іншими характеристиками.
-- Що це за характеристики?
-- На зміну слов'янам, які від'їжджають, прибувають люди кавказьких і середньоазійських народів. По-друге, більшість іммігрантів у Росію сповідують іслам, на відміну від християнства або релігійної "байдужостi", носіями яких є ті, хто виїхав на Захід. По-третє, приблизно 80% тих, хто виїхав, мають вищу освіту, а абсолютна більшість новоприбулих -- претендує на низькокваліфіковану роботу. По-четверте, ті, хто виїхав, -- соціально активні люди з претензіями до влади за брак умов для їхньої самореалізації, а ті, хто приїхав, -- на центральну владу замахуватися не сміють. У цьому сенсі така заміна гравців дуже влаштовує владу.
Об'єктивністю стала і дуже велика різниця в народжуваності між слов'янами та мусульманськими народами Росії. Це просто небо і земля! Внаслідок цього та імміграційних процесів, скажімо, у Москві "картинка" десь на вулиці чи в метро просто вражає. Особливо це шокує людей, які тут бували ще в радянські часи.
-- Наскільки спокійно це сприймають люди російської національності?
-- Чимало давніх жителiв лютують, вони не готові прийняти це як нові реалії свого життя. Тим паче, що йдеться не лише про тип обличчя, а про суттєво відмінну культуру. Багато росіян, які приїздять до України, заздрять українцям через те, що, йдучи Києвом чи Харковом, не почуваєшся, наче в турпоїздці десь в Алмати! Важливий також iнший момент: різний рівень самоорганізації мусульман і православних.
-- Що ви маєте на увазі?
-- Якщо порівняти звіти поліції про кількість людей, які в Москві беруть участь у наймасовіших святкових заходах, то останніми роками цифри вражають: у богослужіннях на православний Великдень беруть участь 180 -- 190 тисяч осіб, а на урочистостях iз приводу свят
Куйраб-байрам та Ураза-байрам -- по 150 -- 170 тисяч. Тобто, цифри зіставні -- релігійну пасивність слов'янської християнської більшості фактично врівноважила релігійна активність мусульманської меншості. Це симптоматично, бо з історії знаємо, що дуже часто долю країн визначає саме активна меншість.
О. Малашенко: -- У Москві нині живе близько півтора мільйона мусульман. Фактичне населення столиці коливається в межах 14 -- 16 мільйонів, отже мусульмани становлять уже 10% населення російської столиці.
-- А яка загалом частина нинішнього населення Росії сповідує іслам?
-- Я спеціально досліджував це питання для своєї книги “Іслам для Росії”, яка вийшла п'ять років тому. Отож, дивiться: уже до 2006 року кількість мусульман із російським громадянством перевищила 15 мiльйонiв. Наголошую, це без урахування легальної і нелегальної міграції! Додавши до кiлькостi громадян Російської Федерації 1,5 -- 2 мiльйони азербайджанців, а також понад 2 мiльйони вихідців із країн Центральної Азії (таджикiв, туркменiв, узбекiв, киргизiв -- ред.), одержуємо приблизно 20 мiльйонiв. На цій цифрі
наполягають духовні лідери мусульман, на неї посилається президент Володимир Путін.
Симптоматично, що в XX столітті співвідношення православних і мусульман постійно змінювалося на користь останніх: якщо 1926 року воно становило 16:1, то 1999-го -- вже 10:1,5.
У семи суб'єктах Федерації мусульман більшість. В Інгушетії -- 98%, Чечні -- 96%, Дагестані -- 94%, Кабардино-Балкарії -- 70%,
Карачаєво-Черкесії -- 63%, Башкирії -- 54,5%, Татарстані -- 54%. Значна їх кількість проживає в Адигеї (21%), Астраханській області (26%), Північній Осетії (21%), Оренбурзькiй області (16,7%), Ханти-Мансійському автономному окрузі (15%), Ульяновській (13%), Челябінській (12%), Тюменській (10,5%) областях, Калмикії (10%).
-- Як ситуація змінилася за останні кілька років?
-- Тільки у бік збільшення числа мусульман, а не зменшення. Відбувається ісламізація Південного Уралу, Західного Сибіру. У деяких містах, мені називали Салехард, нинi мало не 50% мусульман, у Ханти-Мансійську мусульман бiльшає. Це феномен, якого раніше не було. Відбувається сильна міграція мусульман на півдні -- Ставропольський i Краснодарський край, Ростовська область.
А в столиці мусульманську карту активно розігрують навіть нинішні кандидати на посаду мера Москви. Опозиціонер Навальний заявив: якщо стане мером, то скоротить їх імміграцію в Москву на 70% і домагатиметься запровадження віз для в'їзду в Москву з країн
Центральної Азії. Приблизно таку ж риторику в кампанії взяв на озброєння і нинішній виконувач обов'язків мера, "путінець" з "Єдиної Росії" Собянін. І в кандидата від комуністів те саме, і від "Справедливої Росії"...
-- Чому мусульмани їдуть у російські міста з мусульманських регіонів країни та з-за кордону, якщо там почуваються ненависними слов'янській більшості?
-- Через колосальне безробіття на батьківщині й неможливість досягти там прийнятного соціального статусу. У північнокавказьких регіонах Росії рівень безробіття коливається в межах 30 -- 50%! Можете собі уявити: молоді чоловіки-мусульмани, яким нічим зайнятися!.. Так само потреба виживати жене в Росію і заробітчан iз країн Середньої Азії.
До речі, якщо раніше, коли аналізували міграцію, говорили про узбеків, таджиків чи киргизів як про національні спільноти, то тепер вони всі дедалі більше усвідомлюють себе саме як приїжджi мусульмани. У цих людей загострюється релігійна ідентичність. Це для того, щоб подолати комплекс меншовартості як представників малих народів, щоб протистояти ксенофобії росіян і спільними зусиллями утверджувати своє становище у значно більшій слов'янській спільноті.
Андрій ГАНУС, газета "Експрес",
-- Отже, панове, як так сталося, що держава, четверта за кількістю християнського населення на землі, стала новітнім центром мусульманізації?
А. Окара: -- По-перше, з великих мiст Росії тікає соціально активне слов'янське населення, люди, які відчувають у собі потенціал до бiльшої самореалізації, й емігрують з цією метою. За останні чотири роки з цiєї країни виїхало приблизно стільки людей, скільки з усієї колишньої Російської iмперії за час усіх революційно-воєнних подій на її території у 1917 -- 1921 роках.
Треба розуміти, що відтік кількох мільйонів найактивнiшої частини населення просто критично впливає на конкурентоздатність країни. З іншого боку, зі Сходу і Півдня в країну в'їжджають мільйони мігрантів із зовсім іншими характеристиками.
-- Що це за характеристики?
-- На зміну слов'янам, які від'їжджають, прибувають люди кавказьких і середньоазійських народів. По-друге, більшість іммігрантів у Росію сповідують іслам, на відміну від християнства або релігійної "байдужостi", носіями яких є ті, хто виїхав на Захід. По-третє, приблизно 80% тих, хто виїхав, мають вищу освіту, а абсолютна більшість новоприбулих -- претендує на низькокваліфіковану роботу. По-четверте, ті, хто виїхав, -- соціально активні люди з претензіями до влади за брак умов для їхньої самореалізації, а ті, хто приїхав, -- на центральну владу замахуватися не сміють. У цьому сенсі така заміна гравців дуже влаштовує владу.
Об'єктивністю стала і дуже велика різниця в народжуваності між слов'янами та мусульманськими народами Росії. Це просто небо і земля! Внаслідок цього та імміграційних процесів, скажімо, у Москві "картинка" десь на вулиці чи в метро просто вражає. Особливо це шокує людей, які тут бували ще в радянські часи.
-- Наскільки спокійно це сприймають люди російської національності?
-- Чимало давніх жителiв лютують, вони не готові прийняти це як нові реалії свого життя. Тим паче, що йдеться не лише про тип обличчя, а про суттєво відмінну культуру. Багато росіян, які приїздять до України, заздрять українцям через те, що, йдучи Києвом чи Харковом, не почуваєшся, наче в турпоїздці десь в Алмати! Важливий також iнший момент: різний рівень самоорганізації мусульман і православних.
-- Що ви маєте на увазі?
-- Якщо порівняти звіти поліції про кількість людей, які в Москві беруть участь у наймасовіших святкових заходах, то останніми роками цифри вражають: у богослужіннях на православний Великдень беруть участь 180 -- 190 тисяч осіб, а на урочистостях iз приводу свят
Куйраб-байрам та Ураза-байрам -- по 150 -- 170 тисяч. Тобто, цифри зіставні -- релігійну пасивність слов'янської християнської більшості фактично врівноважила релігійна активність мусульманської меншості. Це симптоматично, бо з історії знаємо, що дуже часто долю країн визначає саме активна меншість.
О. Малашенко: -- У Москві нині живе близько півтора мільйона мусульман. Фактичне населення столиці коливається в межах 14 -- 16 мільйонів, отже мусульмани становлять уже 10% населення російської столиці.
-- А яка загалом частина нинішнього населення Росії сповідує іслам?
-- Я спеціально досліджував це питання для своєї книги “Іслам для Росії”, яка вийшла п'ять років тому. Отож, дивiться: уже до 2006 року кількість мусульман із російським громадянством перевищила 15 мiльйонiв. Наголошую, це без урахування легальної і нелегальної міграції! Додавши до кiлькостi громадян Російської Федерації 1,5 -- 2 мiльйони азербайджанців, а також понад 2 мiльйони вихідців із країн Центральної Азії (таджикiв, туркменiв, узбекiв, киргизiв -- ред.), одержуємо приблизно 20 мiльйонiв. На цій цифрі
наполягають духовні лідери мусульман, на неї посилається президент Володимир Путін.
Симптоматично, що в XX столітті співвідношення православних і мусульман постійно змінювалося на користь останніх: якщо 1926 року воно становило 16:1, то 1999-го -- вже 10:1,5.
У семи суб'єктах Федерації мусульман більшість. В Інгушетії -- 98%, Чечні -- 96%, Дагестані -- 94%, Кабардино-Балкарії -- 70%,
Карачаєво-Черкесії -- 63%, Башкирії -- 54,5%, Татарстані -- 54%. Значна їх кількість проживає в Адигеї (21%), Астраханській області (26%), Північній Осетії (21%), Оренбурзькiй області (16,7%), Ханти-Мансійському автономному окрузі (15%), Ульяновській (13%), Челябінській (12%), Тюменській (10,5%) областях, Калмикії (10%).
-- Як ситуація змінилася за останні кілька років?
-- Тільки у бік збільшення числа мусульман, а не зменшення. Відбувається ісламізація Південного Уралу, Західного Сибіру. У деяких містах, мені називали Салехард, нинi мало не 50% мусульман, у Ханти-Мансійську мусульман бiльшає. Це феномен, якого раніше не було. Відбувається сильна міграція мусульман на півдні -- Ставропольський i Краснодарський край, Ростовська область.
А в столиці мусульманську карту активно розігрують навіть нинішні кандидати на посаду мера Москви. Опозиціонер Навальний заявив: якщо стане мером, то скоротить їх імміграцію в Москву на 70% і домагатиметься запровадження віз для в'їзду в Москву з країн
Центральної Азії. Приблизно таку ж риторику в кампанії взяв на озброєння і нинішній виконувач обов'язків мера, "путінець" з "Єдиної Росії" Собянін. І в кандидата від комуністів те саме, і від "Справедливої Росії"...
-- Чому мусульмани їдуть у російські міста з мусульманських регіонів країни та з-за кордону, якщо там почуваються ненависними слов'янській більшості?
-- Через колосальне безробіття на батьківщині й неможливість досягти там прийнятного соціального статусу. У північнокавказьких регіонах Росії рівень безробіття коливається в межах 30 -- 50%! Можете собі уявити: молоді чоловіки-мусульмани, яким нічим зайнятися!.. Так само потреба виживати жене в Росію і заробітчан iз країн Середньої Азії.
До речі, якщо раніше, коли аналізували міграцію, говорили про узбеків, таджиків чи киргизів як про національні спільноти, то тепер вони всі дедалі більше усвідомлюють себе саме як приїжджi мусульмани. У цих людей загострюється релігійна ідентичність. Це для того, щоб подолати комплекс меншовартості як представників малих народів, щоб протистояти ксенофобії росіян і спільними зусиллями утверджувати своє становище у значно більшій слов'янській спільноті.
Андрій ГАНУС, газета "Експрес",
Читайте також |
Коментарі (0) |