Офіційний коментар щодо роботи Тимчасової слідчої комісії Верховної Ради України
12 грудня 2022 року у Чернігові відбулося засідання Тимчасової слідчої комісії Верховної Ради України. Члени комісії вивчали окремі питання отримання та розподілу гуманітарної допомоги у Чернігівській області у період із лютого цього року.
Досі Чернігівська ОВА не отримала жодного документа чи висновку про результати роботи ТСК, що передбачено Законом України «Про тимчасові слідчі комісії». Проте, деякі її члени вже висловилися з цього приводу у ФБ.
Отже, вважаю за доцільне оприлюднити офіційний коментар.
Далі – детально за тезами кожного пункту допису голови ТСК Сергія Козира.
1. Сергій Козир: У квітні Чернігівською ОВА були закуплені продукти тривалого зберігання на декілька мільйонів гривень, які не передбачені для закупівлі відповідно до постанови КМУ. Особливо це стосується закупівлі майже 18 тис. банок згущеного молока, яке не відповідає вказаним стандартам ДСТУ. Це каже про нецільове використання бюджетних коштів.
Офіційний коментар. Відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 02.03.2022 №185 «Деякі питання здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для задоволення нагальних потреб функціонування держави в умовах воєнного стану» у березні 2022 року Чернігівська обласна військова адміністрація замовила, а потім передала громадам харчові продукти: хліб, масло вершкове, сир твердий, м’ясо свинини та яловичини, а також продукт молоковмісний згущений з цукром ОМNІ 8,5% (ж/б 0,380 кг ТУ У 15.5-00381152-001:2008). Ці продукти передано на громади. Закупівлю погоджено із Міністерством аграрної політики та продовольства України і оплачено АТ «Укрзалізниця».
На момент оформлення заявки (13.03.2022) та на момент отримання товару (23.03.2022) у Постанові №185 були відсутні обмеження на придбання молоковмісного продукту. Вони з’явилися пізніше.
Крім того, безпосередньо договір на закупівлю молоковмісного продукту було погоджено посадовими особами Мінагрополітики.
Закупівля здійснювалась під час бойових дій на території області. Були відсутні можливості тижнями досліджувати ринок, обирати товари з іншими параметрами з інших регіонів. Тим паче, існувала загроза, коли продукти могли потрапити до рук окупантів.
2. Сергій Козир: Встановлено факт передачі посадовими особами Чернігівської ОВА 15 вагонів гуманітарної допомоги людині, яка на момент отримання офіційно перебувала за кордоном.
Офіційний коментар. Згадані 15 вагонів гуманітарної допомоги передані по факту волонтерській організації, і ТСК відомо, що ця організація отримала ці вагони із допомогою в повному обсязі.
Цей випадок стосується БФ «Іскра Добра». Вся допомога була отримана та розподілена цією організацією, про що є відповідні документи. Тим паче, процес отримання 15 вагонів допомоги тривалий, тому підпис під документами відповідальної особи — лише фіксує факт її отримання, а не конкретний день, час чи хвилину.
До речі, мова йде про благодійну допомогу (не державну!) від донорів, за домовленістю між самими благодійними організаціями та волонтерами.
3. Сергій Козир: В одному з магазинів, який раніше був визначений як склад гуманітарної допомоги, була проведена контрольна закупка,під час якої члени ТСК начебто придбали товари з ознаками гуманітарної допомоги.
Офіційний коментар. Члени ТСК не надали жодних актів або інших підтверджувальних документів, які б свідчили, про те, що в одному з магазинів продавалась гуманітарна допомога. Не вказано також, які саме товари були придбані та, головне, — яке відношення має придбаний товар до Чернігівської обласної військової адміністрації.
Можемо сказати, що за нашими даними, свій «експеримент» комісія провела в одному з чернігівських магазинів великої всеукраїнської мережі. Дійсно, ОВА використовувала один зі складів цієї мережі у квітні-травні. Але вже пів року цей склад не використовується.
Якщо ж дійсно буде доведено комісією факт продажу гуманітарки у магазині зазначеної всеукраїнської мережі, то так — це має стати предметом розслідування правоохоронцями. Ми тільки вітаємо такі ініціативи. Закликаємо комісію перевірити всі магазини в країні, адже питання щодо продажу гуманітарної допомоги постійно в центрі уваги громадськості.
4. Сергій Козир: Крім того, проблема з обліком допомоги. Наприклад, ми побачили документи, в яких ОВА була отримувачем однієї кількості гуманітарки, коли реально на громади було видано значно менше. Тож питання: куди поділась різниця?
Офіційний коментар. Стосовно тверджень про розбіжності отриманої та виданої гуманітарної допомоги (облік), то Чернігівська ОВА передавала гуманітарну у допомогу в тих же одиницях, що і отримувала.
Інформації про розбіжності наявні в облдержадміністрації документи не містять.
На підставі яких конкретних фактів комісією зроблено відповідне припущення — незрозуміло. Комісія не надала жодних документів, які б свідчили про це.
5. Сергій Козир: Також ми заслухали свідка, яка розповіла, що на її базі зберігалась гуманітарна допомога з протермінованим строками вживання.
Окремо хочу звернути увагу, що мова про громадянку В.Висовень, яка стверджує, що на її складі продовжує зберігатися гуманітарна допомога, термін придатності якої закінчився.
Увага! На засіданні комісії було заслухано представників Нацполіції, які поінформували про таке:
Правоохоронці звернулись до встановлених виробників продукції, яку власниця складів ТОВ «Петрохолод» назвала «гуманітаркою ОВА».
Прийшли відповіді, що виробниками ці продукти як гуманітарна допомога до ОВА та в область не передавались.
Тепер, вважаю, що оцінку висловлюванням громадянки В.Висовень має надати слідство, у тому числі – що або хто її мотивував робити такі заяви.
6. Сергій Козир: Також після детального вивчення членами ТСК програми «Шлях», яка дозволяє волонтерам виїзжати за кордон, було відправлено звернення до ДПСУ з проханням відстежити переміщення випадкових 10 осіб з Чернігівської області. Результати вражаючи – 5 чоловіків так і не повернулися в Україну.
Офіційний коментар. По-перше, не факт, що 10 випадкових осіб з Чернігівської області були внесені до системи «Шлях» саме Чернігівською ОВА, оскільки такі повноваження мають і інші органи, а також міжнародні перевізники.
По-друге, навіщо комісія брала «випадкових 10 осіб», якщо у СБУ та ОВА є повні дані. Ми точно знаємо, скільки людей виїхали із подання ОВА через систему «Шлях», і скільки не повернулось.
Станом на 12.12.2022 (день, коли засідала ТСК), Чернігівська ОВА внесла до системи «Шлях» 1548 осіб, при чому значна їх кількість внесена вдруге, або втретє, оскільки ці водії постійно возять гуманітарну допомогу.
Якщо брати наявну інформацію, озвучену на ТСК, що в державі в систему ШЛЯХ внесено більше 170 тис. осіб, то кількість внесених Чернігівською ОВА менша 1% від загальної кількості по Україні.
По-третє, за інформацією, отриманою від правоохоронних органів, з усіх 1548 водіїв, внесених ОВА до системи «Шлях», не повернулися 22 особи. Це —1,4%.
Так, ми визнаємо цей факт. Це дуже болісна цифра. Адже серед цих 22 людей є волонтери, які навіть мали листи від військових частин. А були випадки, коли люди 1-2 рази виїжджали і повертались, а на 3-й, зібравши кошти – не повернулись. Стосовно всіх їх буде відповідна реакція правоохоронців.
Андрій ПОДОРВАН, радник голови Чернігівської ОДА
Досі Чернігівська ОВА не отримала жодного документа чи висновку про результати роботи ТСК, що передбачено Законом України «Про тимчасові слідчі комісії». Проте, деякі її члени вже висловилися з цього приводу у ФБ.
Отже, вважаю за доцільне оприлюднити офіційний коментар.
Далі – детально за тезами кожного пункту допису голови ТСК Сергія Козира.
1. Сергій Козир: У квітні Чернігівською ОВА були закуплені продукти тривалого зберігання на декілька мільйонів гривень, які не передбачені для закупівлі відповідно до постанови КМУ. Особливо це стосується закупівлі майже 18 тис. банок згущеного молока, яке не відповідає вказаним стандартам ДСТУ. Це каже про нецільове використання бюджетних коштів.
Офіційний коментар. Відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 02.03.2022 №185 «Деякі питання здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для задоволення нагальних потреб функціонування держави в умовах воєнного стану» у березні 2022 року Чернігівська обласна військова адміністрація замовила, а потім передала громадам харчові продукти: хліб, масло вершкове, сир твердий, м’ясо свинини та яловичини, а також продукт молоковмісний згущений з цукром ОМNІ 8,5% (ж/б 0,380 кг ТУ У 15.5-00381152-001:2008). Ці продукти передано на громади. Закупівлю погоджено із Міністерством аграрної політики та продовольства України і оплачено АТ «Укрзалізниця».
На момент оформлення заявки (13.03.2022) та на момент отримання товару (23.03.2022) у Постанові №185 були відсутні обмеження на придбання молоковмісного продукту. Вони з’явилися пізніше.
Крім того, безпосередньо договір на закупівлю молоковмісного продукту було погоджено посадовими особами Мінагрополітики.
Закупівля здійснювалась під час бойових дій на території області. Були відсутні можливості тижнями досліджувати ринок, обирати товари з іншими параметрами з інших регіонів. Тим паче, існувала загроза, коли продукти могли потрапити до рук окупантів.
2. Сергій Козир: Встановлено факт передачі посадовими особами Чернігівської ОВА 15 вагонів гуманітарної допомоги людині, яка на момент отримання офіційно перебувала за кордоном.
Офіційний коментар. Згадані 15 вагонів гуманітарної допомоги передані по факту волонтерській організації, і ТСК відомо, що ця організація отримала ці вагони із допомогою в повному обсязі.
Цей випадок стосується БФ «Іскра Добра». Вся допомога була отримана та розподілена цією організацією, про що є відповідні документи. Тим паче, процес отримання 15 вагонів допомоги тривалий, тому підпис під документами відповідальної особи — лише фіксує факт її отримання, а не конкретний день, час чи хвилину.
До речі, мова йде про благодійну допомогу (не державну!) від донорів, за домовленістю між самими благодійними організаціями та волонтерами.
3. Сергій Козир: В одному з магазинів, який раніше був визначений як склад гуманітарної допомоги, була проведена контрольна закупка,під час якої члени ТСК начебто придбали товари з ознаками гуманітарної допомоги.
Офіційний коментар. Члени ТСК не надали жодних актів або інших підтверджувальних документів, які б свідчили, про те, що в одному з магазинів продавалась гуманітарна допомога. Не вказано також, які саме товари були придбані та, головне, — яке відношення має придбаний товар до Чернігівської обласної військової адміністрації.
Можемо сказати, що за нашими даними, свій «експеримент» комісія провела в одному з чернігівських магазинів великої всеукраїнської мережі. Дійсно, ОВА використовувала один зі складів цієї мережі у квітні-травні. Але вже пів року цей склад не використовується.
Якщо ж дійсно буде доведено комісією факт продажу гуманітарки у магазині зазначеної всеукраїнської мережі, то так — це має стати предметом розслідування правоохоронцями. Ми тільки вітаємо такі ініціативи. Закликаємо комісію перевірити всі магазини в країні, адже питання щодо продажу гуманітарної допомоги постійно в центрі уваги громадськості.
4. Сергій Козир: Крім того, проблема з обліком допомоги. Наприклад, ми побачили документи, в яких ОВА була отримувачем однієї кількості гуманітарки, коли реально на громади було видано значно менше. Тож питання: куди поділась різниця?
Офіційний коментар. Стосовно тверджень про розбіжності отриманої та виданої гуманітарної допомоги (облік), то Чернігівська ОВА передавала гуманітарну у допомогу в тих же одиницях, що і отримувала.
Інформації про розбіжності наявні в облдержадміністрації документи не містять.
На підставі яких конкретних фактів комісією зроблено відповідне припущення — незрозуміло. Комісія не надала жодних документів, які б свідчили про це.
5. Сергій Козир: Також ми заслухали свідка, яка розповіла, що на її базі зберігалась гуманітарна допомога з протермінованим строками вживання.
Окремо хочу звернути увагу, що мова про громадянку В.Висовень, яка стверджує, що на її складі продовжує зберігатися гуманітарна допомога, термін придатності якої закінчився.
Увага! На засіданні комісії було заслухано представників Нацполіції, які поінформували про таке:
Правоохоронці звернулись до встановлених виробників продукції, яку власниця складів ТОВ «Петрохолод» назвала «гуманітаркою ОВА».
Прийшли відповіді, що виробниками ці продукти як гуманітарна допомога до ОВА та в область не передавались.
Тепер, вважаю, що оцінку висловлюванням громадянки В.Висовень має надати слідство, у тому числі – що або хто її мотивував робити такі заяви.
6. Сергій Козир: Також після детального вивчення членами ТСК програми «Шлях», яка дозволяє волонтерам виїзжати за кордон, було відправлено звернення до ДПСУ з проханням відстежити переміщення випадкових 10 осіб з Чернігівської області. Результати вражаючи – 5 чоловіків так і не повернулися в Україну.
Офіційний коментар. По-перше, не факт, що 10 випадкових осіб з Чернігівської області були внесені до системи «Шлях» саме Чернігівською ОВА, оскільки такі повноваження мають і інші органи, а також міжнародні перевізники.
По-друге, навіщо комісія брала «випадкових 10 осіб», якщо у СБУ та ОВА є повні дані. Ми точно знаємо, скільки людей виїхали із подання ОВА через систему «Шлях», і скільки не повернулось.
Станом на 12.12.2022 (день, коли засідала ТСК), Чернігівська ОВА внесла до системи «Шлях» 1548 осіб, при чому значна їх кількість внесена вдруге, або втретє, оскільки ці водії постійно возять гуманітарну допомогу.
Якщо брати наявну інформацію, озвучену на ТСК, що в державі в систему ШЛЯХ внесено більше 170 тис. осіб, то кількість внесених Чернігівською ОВА менша 1% від загальної кількості по Україні.
По-третє, за інформацією, отриманою від правоохоронних органів, з усіх 1548 водіїв, внесених ОВА до системи «Шлях», не повернулися 22 особи. Це —1,4%.
Так, ми визнаємо цей факт. Це дуже болісна цифра. Адже серед цих 22 людей є волонтери, які навіть мали листи від військових частин. А були випадки, коли люди 1-2 рази виїжджали і повертались, а на 3-й, зібравши кошти – не повернулись. Стосовно всіх їх буде відповідна реакція правоохоронців.
Андрій ПОДОРВАН, радник голови Чернігівської ОДА
Читайте також |
Коментарі (0) |