Чому гальмує програма «Молодій родині Чернігівщини — доступне житло»?
Результати фінансового аудиторського дослідження засвідчили, що згадана обласна програма виконується недостатньо ефективно. І в першу чергу — через брак фінансування всіма бюджетами області. Загальна потреба в коштах на будівництво житла для молодих сімей та одиноких молодих громадян на 2007 – 2009 роки становила загалом 38 млн грн. Фактично ж було виділено лише 5,6 млн грн.
Аналіз стану фінансування молодіжного будівництва в розрізі місцевих бюджетів показав, що упродовж дослідженого періоду кошти виділялися в основному трьома бюджетами. Зокрема: обласним бюджетом (щороку від 94 тис. грн до 471 тис. грн), міським бюджетом м. Чернігова (щороку в межах 200 – 300 тис. грн), районним бюджетом Ічнянського району (щороку в межах 25 – 55 тис. грн). Та лише в одному із досліджених років відбулося фінансування із районних бюджетів Бахмацького та Менського районів та міського бюджету м. Ніжина. Решта місцевих бюджетів області не виділяли коштів для надання пільгового довготермінового кредитування молодіжного будівництва.
Унаслідок недостатнього фінансування обласної програми за досліджений період збудовано та придбано лише 1722 кв. м житла, що становить 5% від потреби.
А відсоток забезпечення житлом сімей відносно кількості бажаючих, які перебувають на обліку в регіональному управлінні Фонду сприяння молодіжному житловому будівництву, взагалі мізерний — від 1% до 0,3% за 2007 – 2009 роки. Зокрема, за 2007 – 2009 роки надано кредити 24 молодим сім’ям та одиноким молодим громадянам (16-ти — в м. Чернігові, 4-м — у м. Ічні, 2-м — у м. Бахмачі та по одному в м. Ніжині і м. Мені).
На обліку в регіональному управлінні Фонду перебуває 153 кандидати з районів, із бюджетів яких кошти не виділялися в жодному з досліджених років. Отже, ймовірність отримання ними кредитів практично дорівнює нулю.
Крім того, державні аудитори звернули увагу на те, що на регіональному рівні не розроблено нормативних документів, які б визначали порядок фінансово-кредитної підтримки молодих сімей і одиноких молодих громадян через надання пільгових довготермінових кредитів на будівництво (реконструкцію) і придбання житла за рахунок коштів місцевих бюджетів. Інакше кажучи, відсутні чіткі критерії відбору кандидатів, які мають переваги перед іншими кандидатами на отримання даного кредиту.
Як результат, у більшості випадків довготермінові пільгові кредити отримували особи, що не мали переваг перед іншими кандидатами. Натомість мали клопотання органів виконавчої влади та місцевого самоврядування (головних розпорядників коштів місцевих бюджетів). Тобто позичальники визначалися вже на рівні розпорядників бюджетних коштів. Таким чином, процедура надання кредиту втрачала прозорість.
За результатами дослідження державні аудитори підготовили низку пропозицій на місцевому рівні.
Довідка. Програму «Молодій родині Чернігівщини – доступне житло» затверджено розпорядженням Чернігівської обласної державної адміністрації від 06.11.1999 №635 на виконання розпорядження Президента України від 06 жовтня 1999 року №244/99-рп «Про сприяння розвитку молодіжного житлового будівництва». Нею передбачалося за 2000 – 2010 роки забезпечити житлом 1725 молодих сімей та одиноких молодих громадян, залучивши 104,5 млн грн бюджетних коштів та власних коштів громадян.
Валентина СЕМЕНОК,
заступник начальника відділу фінансового аудиту виконання бюджетних програм, місцевих бюджетів та діяльності бюджетних установ КРУ в Чернігівській області
Читайте також |
Коментарі (0) |